-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Nissan Maxima QX 2.0 SE – Opel Omega 2.2. GL - Peugeot 607 2.2
Nissan, Opel, Peugeot, Ford, Toyota og Citroën ønsker å være med i storbilklassen, og når de ikke lykkes skyldes ikke det først og fremst produktene.

Først publisert i BIL 3 - 2001.
Enten du velger Maxima, Omega, 605, Camry eller XM får du biler som har både mye utstyr og god komfort. Prestisjen får du derimot ikke, den er det først og fremst Mercedes-Benz, BMW, Audi og Volvo som har i denne klassen.
Forsøkene på å utfordre de tre tyske merkene har vært mange. Ford har gitt opp og tok ut Scorpio uten at det kom noen etterfølger. Omega selger jevnt og trutt uten de store salgstallene, det samme gjelder de andre i klassen. I forhold til Mercedes-Benz E-Klasse og BMW 5-serie blir det liksom ikke de store volumene. Men det er ikke dermed gitt at det er sekunda vare volumprodusenter som Peugeot, Opel og Nissan tilbyr. Tvert i mot. På mange områder er dette meget bra, og for den som tilbringer mye tid bak rattet er komforten i de store bilene verdt merkostnaden.
Du kan ikke unngå å legge merke til at dette er biler som er nummer større enn selv de store bilene i mellomklassen. Først og fremst i form av rommelige og gedigne interiør, men også komforten er et hakk over de mindre bilene. Våre testbiler har minste motor som leveres med automatgear. For Maxima QX er det en nydelig 2-liters V-sekser med 140 hk, for Omega er det Opels nye 2,2-liters rekkefirer med 144 hk og for 607 er det en ny rekkefirer med 2,2-liter og 160 hk. Blant de som har vært solgt i noe antall i denne klassen, vurderte vi også å ta med Camry, men Toyota har en ny Camry på beddingen og snart klar for lansering til høsten. Citroën XM er historie og blir i første omgang erstattet av de påkostede versjonene av C5, og Ford Scorpio er for lengst historie også den, og fortsatt uten noen etterfølger. Blant de virkelige outsiderne finner vi Alfa 166 som fant 30 nye eiere i Norge i fjor, mens det ble solgt 60 nye Daewoo Leganza og 10 nye Hyundai XG.
Våre testbiler ligger ganske nær hverandre i pris. Mens både Maximaen og Omegaen hadde minste motor, vil 607 bli tilgjengelig med en 2-liter allerede i april. Da vil rimeligste modell koste like under 340.000 kroner og dermed konkurrere direkte mot billigste Maxima.
Vi kjørte vår test på stødig vinterføre, og takket være det solide vinterværet fikk vi ikke kjørt våre vanlige akselerasjonsmålinger. Men tro meg; det er ingen tvil om forskjellene i ytelser mellom de tre bilene.
LES VIDERE:
- Nissan Maxima- Opel Omega
- Peugeot 607
- Konklusjon
- Priser og tekniske data