-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Konklusjon
Også denne testen bærer preg av vinterlige kjøreforhold. Det var interessant å legge merke til at alle i testlaget satte sin lit til Maximaen når det ble glatt. Ikke fordi den hadde vesentlig bedre fremkommelighet eller kjøreegenskaper, men rett og slett fordi den var enklest å håndtere på glatta. Den gode styrefølelsen skal ha æren for det, og på vinterføre er god kontakt med veien av stor verdi. Litt mer støy og vibrasjoner bidrar i mange tilfeller positivt.
Maxima ligger et lite knepp bak de to europeerne når det gjelder fjæringskomfort, men marginene er ytterst små og den nydelige Vsekseren veier langt på vei opp for dette. Den går nemlig silkemykt. Selv om den er litt svakere enn de to andre, sørger den nydelige gangen og den effektive automatkassen for at 2-literen oppleves som sterk nok for norske forhold. Når testlaget ikke falt for Maximaen totalt sett, skyldes det litt svak finish og at den gir et litt billigere preg enn de to andre. I denne klassen skal også stabilitetskontroll være standard, i hvert fall tilgjengelig.
Omega trivdes desidert dårligst på vinterføre. Uten antispinnregulering og stabilitetskontroll til hjelp havnet den hjelpeløst etter hvis en ikke skulle legge opp til en aktiv kjørestil og utnytte bakhjulskrensene. At Opels 2,2-liter har en hard gange og hardt støybilde bidro også til at Omega ikke greide å smiske seg til noen høy status hos testlaget. Dessuten er jo også ett års garanti for dårlig når begge konkurrentene har tre års nybilgaranti.
Det var ikke vanskelig for testlaget å velge en bil denne gang. Peugeot 607 gir et påkostet og gedigent inntrykk, og har en design som skiller seg ut som moderne både utvendig og innvendig. Komforten er god i forhold til de to konkurrentene, men kunne vært enda bedre, spesielt gjelder det fjæringskomforten. 2,2-literen med 160 hk er trekkvillig og går stille. Utstyrsnivået er høyt, men legg 10.060 kroner til forhandlerens pris med en gang. Det er prisen for stabilitetskontroll.
LES VIDERE:
- Nissan Maxima
- Opel Omega- Peugeot 607
- Priser og tekniske data