DS 7 møter stamfaren

PRØVEKJØRT:

DS 7 4x4 Performance – Arvtakeren

Selv om bilmerket DS sleper på tung historie skal oppgraderte DS 7 slite for å finne mange venner i Norge.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 11/12-2022

Tilfeldighetene førte til at jeg langt oppe i en fjellside i Provence møtte eieren av ikoniske Citroën DS. En 1973-modell av topputgaven Pallas som var på luftetur med eierparet, men som knapt hadde vært ute av garasjen de siste 45 årene. Til ikke å være restaurert framsto bilen som ny med mykt, lysebrunt skinn i de dype setene, komfortable og Citroëns kjennetegn i merkets glansdager.

Egenskapene som lå i denne bilens konstruksjon var den direkte årsaken til at Frankrikes daværende president, Charles de Gaulle og hans kone, slapp unna et attentatforsøk 22. august 1962. Selv etter mange kulehull og ett av bakhjulene satt ut av funksjon, holdt bilen stabil kurs og presidenten kunne bringes i sikkerhet for terroristene.

Skilt ut i 2015

Så da PSA besluttet å orientere deler av virksomheten mot premium og gjøre det via Citroën, var navnevalget før lanseringen i 2009 enkelt. Det måtte bli DS. Fra 2015 ble DS skilt ut som eget merke (fra 2012 i Kina) og siden har det gått smått framover.

Med unntak av én bil i 2015, kom DS til Norge i 2016. Siden er det registrert 1388 eksemplarer av merket hvorav 569 DS 7, SUV-en og «bestselgeren» som nå oppgraderes etter å ha eksistert siden president Emmanuel Macron valgte den til presidentbil i 2017.

Lite volum

DS 7 er med 300 hk og 5,9 sekunder til 100 km/t svært rask

Franske presidenters interesse for DS har imidlertid ikke hjulpet merket i Norge med nær en halvering av volumet det siste året. Batterielektriske DS 3 Crossback utgjør nå halve DS-volumet i Norge, men selv om DS 7 oppgraderes og sedanen DS 9 kommer til som et friskt tilskudd, kan skjerping av avgiftsnivået i høstens statsbudsjett skylle over de to som en brottsjø fordi begge foreløpig befinner seg på ladehybridstadiet i elektrifiseringsprosessen. Batteribiler kommer først i 2024.

Eventuell fjerning av vektfradraget alene øker avgiften på DS 7 med rundt 45.000 kroner, vedgår Joachim Valstad, DS norske produktsjef.

(Saken fortsetter)

DS 7
DS 7 møter stamfaren
DS 7 møter stamfaren
DS 7 møter stamfaren
Klassisk Citroën DS
Klassisk Citroën DS
DS 7 møter stamfaren
DS 7
DS 7
DS 7
DS 7
DS 7
DS 7
DS 7
DS 7
DS 7
DS 7
DS 7

Tøff konkurranse

Hva så med bilen? Holder DS 7 mål i en stadig tøffere bilverden hvor ladehybridene utgjør kun hvert tiende bilvalg i Norge, hvor det per skrivende stund er 99 modeller å velge blant og brødremodellene Toyota Rav4/Suzuki Across jafser til seg hver tredje ladehybridkunde? Lett blir det ikke å hevde seg.

To konkurrenter står klar til å angripe DS 7: Lexus NX som koster litt mer, men som jeg mener oser mer av luksus enn DS 7 og Mazdas helt nye CX-60 som framstår langt mer premium enn eksempelvis Toyota Rav4, som motormessig glatt matcher DS 7, og som dessuten koster litt mindre.

Svært rask

DS 7 er med 300 hk og 5,9 sekunder til 100 km/t svært rask. Legg på 65.000 kroner, og 360 hk får plass under panseret for å redusere sprinten til 5,6 sekunder. Samtidig fjernes muligheten til å trekke tilhenger.

Den elektriske firehjulsdriften kobler inn ved behov, bedrer stabiliteten ved aktivt pådrag og gjør DS 7 til en ganske kjøreglad bil. Dog er den ikke i nærheten av å være like kjøreglad og rask som omtrent like rommelige og helelektriske BMW i4, en bil som i grunnpris koster det samme som DS 7.

DS 7 møter helt klart de fleste komfortkrav hvor kamerateknologi leser veien foran bilen og tilpasser dempingen av hvert enkelt hjul etter det. Men digitalteknologi veier ikke opp for det hydrauliske systemet som gjorde den originale DS til komfortvinner og som luftfjæring langt på vei kunne kompensert for.

Karakter

Jo visst har DS 7 karakter med diger grill og mer markerte kjørelys enn Peugeot, men ikke nok til at folk i dag snur seg på gaten etter den slik de gjorde etter originalen, eller for den saks skyld etterfølgerne CX og XM

Jo visst har DS 7 karakter med diger grill og mer markerte kjørelys enn Peugeot, men ikke nok til at folk i dag snur seg på gaten etter den slik de gjorde etter originalen, eller for den saks skyld etterfølgerne CX og XM. Ikke slik at det representerer noe problem om teknikken som underbygger DS kommer fra Stellantis rikholdige hyller og at bilen må dele plattform med flere modeller fra Peugeot, Opel, Citroën. Slik holder mange bilprodusenter på.

Nei, spørsmålet handler mer om hva DS har fått ut av det synlige som befinner seg over teknikken og som avgjør hvorfor kjøpsvalget bør falle på DS 7 i 2022/2023 og ikke en av konkurrentene. Eller i Norge på en av de mange elbilene som befinner seg i 600.000 kroners sjiktet.

For fem år siden var det lett å svare på spørsmålet, nå er det adskillig vanskeligere.

VI SYNES

Fransk premium, men ikke i nærheten like revolusjonerende som den opprinnelige DS.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser og data i vår nybildatabase.

Tekniske data

DS 7 300 hk 4x4 360 hk 4x4
Pris fra:Kr. 586.000Kr. 686.000
Motor:1 598 ccm, R4, turbo bensin1 598 ccm, R4, turbo bensin
Effekt/moment:300 hk/520 Nm360 hk/520 Nm
0-100 km/t:5,9 sek5,6 sek
Toppfart:235 km/t235 km/t
Batteri:14,2 kWt14,2 kWt
Ladefart DC/AC:ikke/7,4 kWikke/7,4 kW
El-rekkevidde:63 km57 km
Forbruk:0,13 l/km0,18 l/km
CO2/NOx:27 g/km - 4,7 mg/km40 g/km - 6,7 mg/km
Mål LxBxH:459/191/164 cm459/191/162 cm
Akselavstand:274 cm274 cm
Bakkeklaring:19,0 cm17,5 cm
Bagasjerom:555 liter555 liter
Egenvekt:1 836 kg1 885 kg
Tilhengervekt:1 200 kg70 kg
Tankvolum:43 liter43 liter
Garanti:5 år/100 000 km5 år/100 000 km
Batterigaranti:8 år/160.000 km8 år/160.000 km
Miljøklasse:BB
Euro NCAP:***** (2017)****** (2017)*
Kilde: OFV/produsent *Gjelder første generasjon.

Powered by Labrador CMS