Saab 9-3 2.0 SE Turbo Ecopower

Saab har greid å ta vare på "Saab-kjenslan", og selv om 9-3 er blitt tilgodesett med mange forbedringer i forhold til 900-modellen, er Saabfølelsen fortsatt til stede.

Publisert

9.3
9.3

Først publisert i BIL 8 - 1998.

Noen vil ha biler som skiller seg ut, enten i form av et særpreget ytre eller i form av en unik kjørefølelse og kjøreopplevelse. Saab forsøker å henvende seg til begge leire. Designmessig er det først og fremst hekken som skiller Saab 9-3 fra konkurrentene. Forfra har den også Saab-karakter, men virkemidlene er moderate og en 9-3 vekker på ingen måte oppsikt.

Et av problemene med å teste biler som skiller seg fra den store mengden, er å finne dens karakter og sjel. Saab 9-3 er en av disse bilene som gjerne krever litt tid før du blir dus med den. Ikke slik å forstå at den er vanskelig å kjøre. Det eneste som skiller Saabens førerplass fra konkurrentene, er plasseringen av tenningslåsen i midtkonsollen like bak gearspaken. Alt det andre er stort sett der du vil forvente det. Det er mer det at den er litt annerledes og krever litt engasjement fra sjåføren før en finner seg helt til rette.

Tenningslås à la Saab
Det tok tid å bli vant til å plassere tenningsnøkkelen i midtkonsollen, og det tok også tid å venne seg til å legge inn revers når en parkerte. Du får nemlig ikke ut tenningsnøkkelen uten at gearspaken står i revers. Foruten den særegne tenningslås-plasseringen, har Saab også valgt å holde seg til kjente materialer i interiøret. For noen virker det glatte og blanke dashbordet kanskje litt billig, men førerplassen og dashbordet er blant det som gir 9-3 karakter og en robust følelse.

Ergonomisk stemmer det meste på førerplassen, i hvert fall så lenge vi holder oss til de primære betjeningsfunksjonene. Lettbetjente hendler og store og godt merkede brytere preger den delen av førerplassen som ligger foran deg. Blant de mindre vellykkede detaljene er bryterne for vindusheisene. De er plassert mellom forsetene. Velger du 9-3 SE er klimaanlegg med automatisk luft- og temperaturregulering standard. Den originale Saabradioen er også standard og passer perfekt inn i dashbordet. Radioen er imidlertid ikke optimal når det gjelder RDS, og den kunne med fordel vært bedre tilpasset norske forhold.

Saabs seter har aldri gitt inntrykk av å være blant de mest komfortable. De ser for beskjedne ut til det med tanke på både størrelse og oppbygninger på sidene. Men la deg ikke lure. Bortsett fra litt svak korsryggstøtte, er nemlig Saab-setene svært behagelige. De gir god side- og lårstøtte, og hodestøttene er plassert nær hodet. Skinnsetene er ikke det beste valget når det gjelder støtte, fordi Saab bruker en skinnkvalitet som er litt glatt. Seter med velourtrekk vil nok gi enda bedre sidestøtte enn setene i vår testbil. Hodestøttene er utstyrt med Saabs aktive hodebeskyttelse som gjør at de løftes opp og frem når kroppen presses hardt mot seteryggen i en kollisjonssituasjon. Kollisjonsputer i forseteryggene er dessuten standard og disse putene er så store at de også beskytter hodet. Vil du ha kollisjonspute i dashbordet på passasjersiden, må det bestilles som ekstrautstyr og koster 3.000 kroner.

Gode plassforhold
Førerplassen er rommelig og med førersete med høyderegulering og ratt som kan trekkes ut eller skyves inn, burde de fleste kunne finne en behagelig kjørestilling. Plassen i baksetet er det heller ikke noe å utsette på. Med meg og mine 173 cm ved rattet, er avstanden mellom for- og bakseterygg 70,5 cm. Dette er ikke blant de rommeligste, men det gir tilstrekkelig benplass for de fleste. Kupébredden er derimot ikke blant de største, og tre voksne må belage seg på å sitte tett.

9-3 har en svært rommelig bagasjeavdeling. Bagasjerommet er langt, bredt og med god høyde under hattehyllen. Sistnevnte er utformet slik at den får plass på gulvet hvis du vil utnytte høyden opp til taket eller bakruten. Saab har montert inn tre trepunktsbelter i baksetet. Disse er festet til en tverrgående bjelke som også holder bakseteryggene på plass. Hvis du vil legge ned høyre del av bakseteryggen, blir bjelken liggende. Velger du å legge ned hele bakseteryggen, vippes hele bjelken løs og følger med seteryggen forover. Bjelken er hengslet slik at du slipper å fjerne hodestøttene for å få lagt seteryggen helt ned. En enkel og praktisk løsning.

Råsterk turbomotor
Saab er flinkere enn de fleste til å anonymisere de motorsterke modellene sine. Det eneste som avslører vår testbil som en 185-hester, er de brede hjulene. Ikke et emblem eller ekstra spoiler avslører at det er en råsterk to-liters turbomotor som skjuler seg under panseret.

Selv om vi et øyeblikk glemmer de brede dekkene, ville du neppe unngå å legge merke til at motoren har litt mer enn normalt når det gjelder effekt. Den kan ikke måle seg med Volkswagens 1,8-liters turbomotor når det gjelder overgangen fra suge- til ladedrift, men effektøkningen som kommer når ladetrykket øker er jevn, mye jevnere enn i tidligere generasjoner høyytelses turbomotorer fra Saab.

Effekten er det ikke noe å utsette på. Vår beste tid fra 0 til 100 km/t var 7,3 sekunder! Det er raskt, spesielt for en så beskjeden bil som 9-3. Det er en liten forsinkelse i oppbyggingen av ladetrykket og ved akselerasjon fra 70 til 100 km/t i tredjegear er forsinkelsen på nesten 1 sekund. Ikke mye, men det tilsvarer ca 20%. Startes akselerasjonen uten ladetrykk, bruker Saaben 5 sekunder. Med ladetrykket på plass reduseres akselerasjonstiden til 4,1 sekunder. Skal du utnytte motorens potensiale fullt ut, vil derfor en aktiv kjørestil hvor du forbereder forbikjøringer i god tid være det gunstigste. Gjør du det, har du sjelden bruk for gearspaken.

Gearskiftet er ikke blant de beste. Det er litt kantete og raske gearskift krever at du er lett på labben og ikke bruker makt. Ved normale gearskift fungerer sjaltingen godt.

Det er vanskelig å kombinere høy ytelse med lavt forbruk, men Saabs turbomotorer kan kjøres billig. Ned mot 0,7 l/mil på langkjøring er oppnåelig hvis du anstrenger deg litt. Utnytter du derimot motorens potensiale fullt ut, kryper forbruket lett opp mot – og over – literen pr mil.

For brede dekk
En sterk motor stiller også strenge krav til chassis og hjul. Vår testbil var utstyrt med Michelin Pilot HX dekk, ikke de mest sportslige dekkene i Pilot-serien, i dimensjon 205/50R16. Dette er en dimensjon som takler Saabmotorens krefter uten problemer, og som gir godt feste også ved svingkjøring. Stabiliteten lider derimot, og spesielt på sporete vei skal du ha et fast grep i rattet. Her merker du nemlig når dekkskuldrene tar tak og det er ikke alltid snakk om rolige og kontrollerte bevegelser. Saaben kan stikke litt vel kvikt når den først finner det for godt.

Dette er et problem som ikke er helt uvanlig når det monteres bredere dekk, men det er etter vår mening uakseptabelt når en bil leveres slik fra fabrikk. Det er en mager trøst at det er biler som er verre stilt. De smalere 195/60R15-dekkene som brukes på de motorsvakere 9-3 modellene, og som også står oppført i vår testbils vognkort, gir ikke samme stabilitetsproblem, men vil nok ha problemer med å takle turbomotorens krefter.

Saab har ikke falt for fristelsen til å gi 9-3 Turbo et for sportslig chassis. Fjæring og demping er forholdsvis fast, og på dårlig vei går det litt utover komforten. I det store og hele, og i hvert fall hvis vi tar motorytelsene i betraktning, er 9-3en komfortabel. Støynivået er ikke blant de laveste. På jevn asfalt er det akseptabelt, men på grov asfalt øker det betraktelig.

Ingen sportsbil
9-3 Turbo er ingen sportsbil. Det merker du også på kjøreegenskapene. De brede dekkene gir godt feste, god styrerespons og god margin i svingene. Men liker du å stå på litt, merker du raskt at fjæring og demping er i mykeste laget. Går du hardt inn i svingene kommer også understyringen relativt tidlig. Det krenger en del og er det ujevnheter i kombinasjon med sving, takles de akseptabelt uten at stabiliteten påvirkes i særlig grad, men ikke med samme presisjon som i en normalt vil forvente i en bil med 185 hk under panseret. Dette er likevel en bil som er lett å balansere og ikke krever avanserte ferdigheter for å kunne utnyttes.

Om de brede dekkene er negative for stabiliteten, sørger de for gode bremseegenskaper. 24 meter fra 80 km/t til stillestående er akseptabelt. Fjæringen påvirker bremseegenskapene ganske mye, og på litt ujevn vei øker bremselengden lett med tre til fire meter på grunn av de duvende karosseribevegelsene som oppstår.

Med en prislapp pålydende 336.100 kroner er ikke 9-3 noen billig bil, og vår testbil som har skinninteriør koster 348.700 kroner. Da er det heller ikke mye å utsette på utstyrsnivået. Alt det viktige sikkerhetsutstyret – fra kollisjonsputer til lyktespylere og høyt bremselys – er på plass, og det er heller ikke noe å utsette på komfortutstyret og lettmetallfelger som også er standard.

Saab har utviklet seg svært positivt når det gjelder kvalitet og finish og bortsett fra at det til tider virket som om dashbordet var fullt av små elektromotorer som surret og jobbet mot hverandre, ga vår testbil et positivt inntrykk.

Saab 9-3 er en bil som krever litt engasjement fra sjåføren. Dette er en bil som innbyr til aktiv kjøring. Motoren skal utnyttes bevist for å yte maks. Kjøreegenskapene er på grunn av stabiliteten litt mer krevende enn vi ønsker, mens de på andre områder er akkurat passe krevende slik at du får følelsen av at du må gi litt ekstra for å hente ut det som bor i bilen.

9-3 har akkurat den karakteren den trenger for å stå frem i mengden. Likevel er den etter en kort innkjøringsperiode lett å leve med også for dem som bare vil ha en fornuftig familiebil som er litt sprekere enn normalbilen. Skjønt 0 til 100 km/t på 7,3 sekunder er betryggende mye raskere enn den gjennomsnittlige familiebilen. Kledelig for en bil som henvender seg til et litt mer enn normalt entusiastisk publikum.

- Tekniske data for testbilen

Powered by Labrador CMS