-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Saab 9-3X uten X
Stadig flere bilfabrikker kommer med tohjulsdrift på sine etablerte firehjulsdrevne modeller. Er det bare vi som blir forvirret?
Hva slags bil er dette?
Den ferske X-utgaven av Saab 9-3 er et eksempel på en slik bilmodell. I utgangspunktet ville vi tro at X-betegnelsen er en garanti for at dette handler om en firehjulsdrevet bil.
Men, neida.
Vår prøvebil denne gang heter altså 9-3X, men i kombinasjon med 180 hesters turbodiesel har den bare forhjulsdrift. I overskuelig fremtid vil den heller ikke komme med firehjulsdrift med denne motoren under panseret.
«X» betyr at dette dreier seg om en ny versjon av den velkjente Saab 9-3 stasjonsvogn, kalt SportCombi, som har fått et mer markert utseende. Det har skjedd i form av nye støtfangere og beskyttelsesplater under for- og bakparten – og altså mulighet for å velge en versjon med firehjulsdrift, og da følger også høyere bakkelaring med på lasset.
«Velkjent» er også interiøret, og vi kan ikke fri oss fra tanken om at denne bilen er på veien noen år for sent. Det påstås nemlig at Saab hadde 9-3X så godt som klar i startblokken tidlig på 2000-tallet, men at GM satte foten ned.
Nissan Qashqai, Volvo XC60 og XC70 er andre eksempler på bilmodeller som leveres som 4WD, men også med 2WD.
Volvo har etablert XC-begrepet på sine 4WD modeller, med fremkommelighet som varemerke. Men nå er ikke XC lenger synonymt med 4WD.
Spørsmålet er hva produsentene oppnår ved at innarbeidede begreper utvannes, at bilmodellene mister sin entydige signaleffekt og «image»?
Du kjøper ikke 2WD-utgaven av en slik modell fordi den er bedre, men billigere. Hva naboen tenker når "fattigmannsutgaven" parkerer utenfor garasjen, er ikke uvesentlig for mange…
En annen side av saken er at kundene virkelig må holde tunga rett i munnen for ikke å gå i baret, spesielt når disse bilene etter hvert blir vanlige på bruktmarkedet.
Ikke en gang hos BMW kan vi lenger stole på at X-betegnelsen betyr 4WD, for nykommeren X1 har ikke firehjulsdrift, med mindre den heter X1 xDrive. Alternativet er X1 sDrive, med s som i single.
Hvordan er 9-3 X?
Vår forhjulsdrevne Saab 9-3X har samme bakkeklaring som en vanlig 9-3 stasjonsvogn. Hvis du med tanke på hytteveien vil ha 3,5 cm høyere bakkeklaring, nærmere bestemt 18,5 cm, må du velge 9-3 XWD. Sistnevnte har 4WD-system av type Haldex 4.
At Saab 9-3 etter hvert har fått mange år på baken, og sånn sett er en «gammel» konstruksjon, betyr absolutt ikke at den er dårlig. Tvert i mot fremstår 9-3X med meget tillitvekkende kjøreegenskaper, med et velfungerende hjuloppheng og god styrerespons. Den er morsom å kjøre, og vi får en trygg følelse bak rattet.
Plassforholdene om bord er meget akseptable, men ikke enestående. Benplassen i baksetet er for eksempel ikke den beste. 60/40-deling av bakseteryggen gjør at du har fleksible muligheter når det gjelder lastevolum, fra 420 liter som femseter og helt opp til 1285 liter når bare to seter er i bruk.
Takket være navigasjon og to utstyrspakker ligger utstyrsnivået imponerende høyt. Her finnes blant annet skinnseter, cruise control, kjørecomputer, elektrisk regulering av begge forsetene med hukommelse på førersete og sidespeil, innfellbare sidespeil, ekstra 12-volt uttak samt rygge- og regnsensor.
Bør jeg kjøpe en?
Vi har allerede nevnt dette med liksom-firehjulstrekker, så du må selvfølgelig være helt enig med deg selv om du trenger en bil med 4WD eller om forhjulsdrift gjør nytten. Hvis det sistnevnte gjelder for deg, er Saab 9-3X med 180 hk turbodiesel en kurant stasjonsvogn med motorstyrke godt over gjennomsnittet.
Verken plassmessig eller teknologisk utmerker den forhjulsdrevne Saab 9-3X seg i noen spesiell retning når vi vurderer den opp mot konkurrenter som Opel Insignia, Volvo V50 eller Mazda 6. 180-hesteren sørger for avgifter som løfter bilen opp på et prisnivå som nærmer seg premium.
Vil du ha 9-3X med firehjulsdrift, må du altså ta den som heter XWD, og da starter prisen på 552.900 kroner. Den har to-liters turbobensinmotor med 210 hester, og du har valgmulighet mellom manuell eller automatkasse.