-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Endelig en Saab med 4x4
Den viktigste endringen på Saab 9-3 i 2008 handler ikke om lett karosseriretusj og mer dieselpower, men om Saabs egen inntreden i en firehjulsdrevet verden.
Først publisert i Bil 8/9-2007.
Produktsjef Henrik Bjerkelund ser alvorlig på oss og sier:
– Det var jeg som bestilte det!
Endelig har vi fått et firehjulsdriftsystem som tilfredsstiller våre krav, som forbedrer veigrepet, som øker sikkerheten, bedrer stabilisering av bilen ved brå unnamanøvre og som generelt gir bedre kontroll ved aktiv kjøring. Derfor har vi jobbet i to år med å tilpasse det til eksisterende 9-3 plattform.
Mannen er uten tvil glad for at GM åpnet pengesekken og lot Saab investere i sårt tiltrengt 4x4-teknologi. Valget falt naturlig på svenske Haldex 4, den mest oppgraderte versjonen. Egentlig var det innenfor Saabs vegger teknologien som siden har gjort Haldex så kjent oppsto. Ringen er altså sluttet.
Dessuten ble Saabs lek med firehjulstrekk i USA (Saab 9-2/Subaru Impreza og Saab 9-7/TrailBlazer) aldri noen suksess. Nå har Saab i Trollhättan fått ansvaret for utvikling av 4x4 for biler med tverrstilt motor og forhjultrekk innen GM-konsertet, opplyser Bjerkelund.
Saab har klart mest behov for firehjulsdrift på sine biler i Norden, men velger likevel å satse først i USA fordi markedet er størst der. Derfor kommer Saab 9-3 XWD foreløpig kun som sedan og stasjonsvogn med 2,8 liters V6 motor, oppjustert til 280 hk effekt og 400 Nm ytelser. I Norge snakker vi sannsynligvis om startpris rundt trekvart million når 4x4-Saaben krysser den norske grensen utpå vinteren neste år.
Ellers består Saab 9-3 oppgraderingen til 2008 modellår i hovedsak av ny Aero-X-inspirert front, litt justering i chassiset samt mer turbotrykk i dieselmotoren hvor effekten økes fra 150 hk til hele 180 hk på kraftigste variant.
Prisen på ny Saab starter på 296.900 kroner (pluss 4000 kroner fra dagens modell) for 1,8/122 hk sedan når bilen lanseres helt mot slutten av august.
Fakta om Saab 9-3 SportSedan - SportCombi: