Porsche 911 Cabriolet (992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 Cabriolet (992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 Cabriolet (992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 Cabriolet (992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 Cabriolet (992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 Cabriolet (992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 Cabriolet (992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 Cabriolet (992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 Cabriolet (992)
Foto: Automedia©
Porsche 911 Cabriolet (992)
Foto: Automedia©

Her er nye 911 Cabrio

Her er neste generasjon Porsche 911 Cabriolet – nærmest umaskert.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke mange ukene siden Porsche avduket nye 911 Coupé (kodenavn 992) på bilutstillingen i Los Angeles. Derfor er det overraskende at denne nærmest umaskerte bilen kjører rundt på offentlige veier i Tyskland.

Kanskje Porsche tenker at det er liten fare for at noen skal oppdage den – det er jo ikke akkurat noe revolusjonerende over designen sammenlignet med forgjengeren.

Den har også tilsvarende takløsning for kalde og våte dager – en elektrisk drevet kalesje.

Familielikheten er slående mellom de to karosseriformene vi har møtt til nå, så vi er trygge på at også Targa-utgaven vil følge i samme fotspor.

Denne uken bringer britiske Autocar et intervju med Porsche 911-ingeniøren, August Achleitner, som røper at en hybridisering av 911 også ligger i planene, men først om noen år.

Og det er ikke primært for å få ned forbruket, men snarere for å spisse ytelsene. Skjønt bilen kan kjøres rent elektrisk over begrensede avstander.

Achleitner har tidligere avskrevet en plug-in løsning i 911, grunnet den ekstra vekten et stort batteri medfører.

Mest sannsynlig snakker vi derfor om et system a la det som ble benyttet i Porsche 919 Hybrid – Le Mans-bilene som generer energi fra eksosen og bruker denne for å gi raskere akselerasjon ut av kurver.

I 911 er det naturlig å montere et slikt system i fronten for å kompensere for motoren som er montert i hekken og dermed oppnå bedre vektbalanse og lavere tyngdepunkt.

Det foreligger ingen detaljer om hvorvidt Porsche vil benytte hybrid-løsningen i en toppmodell, slik de gjør med Panamera og Cayenne Turbo S E-Hybrid, eller om det skal anvendes i en mer moderat utgave.

Powered by Labrador CMS