-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Åpen sommerglede
Om årets sommer skulle styre bilvalget, ville mange med stor sannsynlighet valgt en cabriolet. Vi har kjørt nye Audi A3 Cabriolet – et attraktivt alternativ.
Årets sommer har vært fantastisk i store deler av landet. Men en varm sommer er ikke ensbetydende med høyt cabrioletsalg.
Etter årets første syv måneder er det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert 179 nye cab’er i Norge, en nedgang på 40 prosent fra samme periode i fjor.
Øverst på statistikken, i år som i fjor, troner Volkswagen Beetle Cabriolet, men på andreplass finner vi bilen vi har prøvekjørt, Audi A3 Cab.
Hva slags bil er dette?
Audi A3 Cabriolet er en åpen bil i Golf-klassen. Den kom i ny utførelse i vår, og som alle Audis cabrioleter har den en tradisjonell kalesje for beskyttelse på kalde og våte dager, ikke automatisk hardtop som har vært mer vanlig de siste årene.
Motor / drivverk?
Vår A3 var type 1.4 TFSI COD 150 hk S tronic. Den kompakte turbomotoren matcher bilen bra. Et dreiemoment på 250 Newtonmeter over et stort register sørger for friske fraspark, mens COD-yeknologi (Cylinder On Demand) begrenser forbruk og utslipp siden to av sylindrene deaktiveres når det ikke er behov for dem ved lav belastning.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
En cabriolet som tradisjonelt har solgt bra i Norge er Mazda MX-5, en sportslig roadster med to seter som nærmest er den rake motsetningen til Audien.
A3 Cab har i prinsippet plass til fire personer, i tillegg til et anvendelig bagasjerom. Bilen som ligger nærmest A3 Cabriolet i egenskaper, er Golf Cabriolet.
Hvordan er den å kjøre?
A3 Cabriolet er mer å betrakte som en komfortabel cruiser enn som en sportsbil. Ved hjelp av Audi Drive Select kan man påvirke motor/girkasse og styring i mest mulig sportslig retning eller gå for maks komfort.
Dette gjør bilen morsom på svingete landevei samtidig som den er komfortabel på lange turer når man ønsker å kjøre uanstrengt.
Hvem passer den for?
Single og par uten barn er i målgruppen for bilen, og den kan fungere som helårsbil siden kalesjen er både lun og tar av for veistøy. Ønsker man maksimale vinteregenskaper kan A3 Cab også leveres med Quattro firehjulsdrift.
Konkurrenter?
Audi har selv definert følgende modeller som konkurrenter: BMW 1/2-serie, Opel Cascada, Peugeot 308 CC. Vi tar også med Beetle og Golf Cabriolet, og vi nevner Mazda MX-5 siden den tradisjonelt har vært bestselger blant de åpne bilene i Norge.
Dette liker vi:
A3 Cab gir et godt kvalitetsinntrykk og en god miks av sport og komfort. Kalesjen gir effektiv støydemping i høyere hastigheter på motorvei, men bilen egner seg best for åpen cruising i mer moderate hastigheter.
Den kan passere som en helårsbil for mindre husholdninger, og kalesjen opptar mindre av bagasjerommet enn en automatisk hardtop som også gir designerne mer hodebry.
Dette liker vi ikke:
Vi savner de sportsligste sidene en bil som Mazda MX-5 byr på, komforten er det derimot lite å utsette på.
Motor: | 4-syl. turbo bensinmotor, 1395 ccm |
Effekt: | 110 kW (150 hk) v/5000 o/min. |
Dreiemoment: | 250 Nm v/1500-3500 o/min. |
Mål LxBxH: | 442 x 179 x 140 cm |
Akselavstand: | 259 cm |
Egenvekt m/fører: | 1445 kg |
Tillatt totalvekt: | 1710 kg |
Bagasjerom: | 320-1100 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 8,9 sek. |
Toppfart: | 222 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,49 l/mil |
CO2: | 114 g/km |
Pris fra: | kr. 394.900 |
Pris som prøvekjørt: | kr 523.260 |