-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi S4 2.7 og A4 2.5 TDI
Audi A4 blir enda mindre "A4" når serien utvides med to V6-motorer. Den ene har dobbelt turbo og sitter i S4.
Først publisert i BIL 12 - 1997.
Firkantet og kjedelig, eller A4-standard, har aldri vært noen naturlig betegnelse på Audi A4. Enda dårligere passer betegnelsen nå som Audi leverer A4 med 2,5-liters TDI-motor (samme motor som tidligere er kjent fra Audi A8). Denne V6-motoren byr på 150 hk og et dreiemoment på hele 310 Nm. Dessuten, og ikke minst, lanserer Audi nå S4 som setter en sportslig standard med Quattro-drift og en muskelbunt av en ny 2,7-liters dobbelturbomotor under panseret.
"Dobbelturbo", eller biturbo, krever en forklaring: Audi har ganske enkelt valgt å bruke en mindre turbolader for hver av de to sylinderrekkene i V-motoren, i stedet for en enkelt stor turbo. Luften suges inn bak radiatoren på venstre side av motorrommet, ledes gjennom luftfilteret og inn på baksiden av motoren hvor luftstrømmen deles symmetrisk og mater en turbo på hver side.
Motoren er basert på V-sekseren på 2,8-liter som er å finne i Audis modeller fra A4 til A8. Motorvolumet ble redusert ved å gå ned fra 82,5 til 81 mm boring. Forbrenningskammeret med fem ventiler pr sylinder passer i følge Audi som hånd i hanske i kombinasjon med en turbolader for å skape høyt dreiemoment ved lave turtall. Akkurat det er det ikke vanskelig å være enig med Audi i, for S4 byr på imponerende 400 Nm allerede fra 1850 omdreininger. Her har også en modifisert inntaksmanifold gjort sitt, for den ble endret i forhold til den opprinnelige 2,8-literen for å gi raskere og mer fullstendig forbrenning samt å bidra til bedre dreiemoment ved lavere turtall. Av de fem ventilene pr sylinder, er det tre for innsugning og to for eksos.
Skiller seg ut
Tilsynelatende kan det være vanskelig å skille en S4 fra en A4 – hvis du ikke har anledning til å sette deg inn og koble inn motoren. Men allerede før du kommer på så nært hold at du kan se det karakteristiske rød blanke S4-symbolet på grillen og bakluka, avslører "gromgutten " seg med sin brede haikjeft – de store luftinntakene i underkant av støtfangeren foran. Av mindre synlige forskjeller kan du kikke på 17-tommers aluminiumfelger og frontlyktene av Xenon-typen. Hjuloppheng og avfjæring er sportslig avstemt i kombinasjon ved at karosseriet er senket 20 mm.
I såvel A4 som S4 er V6-motorene paret med 6-trinns manuell gearkasse. Det er ikke hverdagskost å oppleve en dieselbil som har toppfart på 222 km/t, men det har jo bare akademisk interesse for norske forhold. Vi har også liten praktisk nytte av å vite at toppfarten på S4 er sperret elektronisk ved 250 km/t – men vi innrømmer gjerne at det pirrer puls- og hjertefrekvensen.
Forbedret teknikk
TDI-motoren kjennetegnes av at det er en V6- diesel med fireventilsteknikk. Som med flerventilsteknikken i bensinmotorer bidrar den også i dieselmotorene til lavere drivstofforbruk og mindre eksosutslipp. Innsprøytningsdysen er plassert vertikalt i sentrum mellom de fire ventilene. Et nytt innsprøytningssystem fra Bosch, med betegnelsen ME 7, sørger for et trykk ved dyseåpningen på hele 1500 bar, noe som har gjort at de fem hullene i dysen kunne reduseres i diameter, hvilket igjen fører til bedre forstøving og bedre fordeling av drivstoffet i sylinderen.
Dreiemomentet holdes på topp over et bredt turtallsområde på grunn av at turboladeren er konstruert etter det velprøvde prinsippet for variabel turbin-geometri (VTG). Ledeskovlene, som fører gassen inn på de roterende turbinskovlene, kan vris under drift slik at åpningen mellom ledeskovlene er minst ved lave motorturtall. Derved får turbinen høy rotasjonshastighet selv ved lav gassgjennomstrømning. Jo høyere turbinhastighet, desto større gjennomstrømningsareale blir det mellom ledeskovlene.
Her i landet får vi stifte bekjentskap med A4 2.5 TDI i februar/mars, men motoren kan allerede nå leveres i A6. Audi S4 ventes til landet i mars til en pris av tre kvart million kroner, 30.000 mer for Avant-utgaven. Audiimportøren regner med å kunne selge 20 biler neste år. Til dere 20: God fornøyelse!
DETTE ER AUDI S4/A4 V6: