Audi A6 Allroad: Stasjonsvogn for Hafjell

Selv om SUV er populært, er det noen som har skjønt at de ikke må ha en ruvende og høy firehjulstrekker for å komme seg frem i vinter-Norge.

Publisert Sist oppdatert
Audi A6 Allroad

Først publisert i BIL 7 - 2006.

SE ALLE VÅRE TESTER OG PRØVEKJØRINGER!

Det er Audi og Volvo som har dekket markedet for luksuriøse stasjonsvogner med ekstra bakkeklaring, firehjulstrekk og moderate terrengegenskaper. Vi skal heller ikke glemme Subaru Outback, men japaneren må finne seg i å havne i klassen under Allroad og XC70 med hensyn til image selv om den var på markedet før de to europeerne.

Den originale Audi Allroad ble lansert i 2000 ved at man utstyrte en A6 Avant med anerkjent quattro-teknikk i tillegg til avansert luftfjæring, offroaddekor og, for de som ønsket det, terrengdekk. Både Audi og Volvo hadde skjønt at et røft utseende var vel så viktig som ekstrem fremkommelighet. De fleste “terrengbiler blir uansett for det meste kjørt på landevei, i verste fall med grus- eller snødekke.

Når Audi nå presenterer andre generasjon av bilen, har den også fått med slektsnavnet slik at full betegnelse er Audi A6 Allroad. Produsenten medgir at egenskapene på vei er mer vektlagt enn tidligere. De som virkelig skal klatre, kan jo velge den nye Q7. Så derfor har Audi prioritert å gjøre bilens dynamiske sider mest mulig lik de du finner i en vanlig A6, blant annet ved å redusere bakkeklaringen noe. I høyeste posisjon har du 185 mm mellom bilen og terrenget mens den mest dynamiske innstillingen senker bilen med 60 mm, og da er du nesten på vanlig A6-nivå.

I tillegg til den adaptive luftfjæringen er det en del detaljer i eksteriøret som skiller Allroadutgaven fra en vanlig A6, som skliplater i rustfritt stål foran og bak, offroad-dekor i kontrastfarge rundt hele bilen samt en spesiell grill som er lik den vi første gang møtte på Allroad quattro Concept ved fjorårets Detroit-utstilling. Når vi tar med i beregningen at Allroad har et svært avansert klimaanlegg, 17-tommers felger og noe påkostede seter, er det liten prisdifferanse mellom denne modellen og en vanlig A6 med tilsvarende utstyr.

Rimeligste A6 Allroad får en startpris på 680.000 kroner. Det skyldes ikke at den koster 200.000 mer enn en A6 Avant, men at motorutvalget er langt mer begrenset og strekker seg fra 2.7 TDI via 3.0 TDI og 3.2 FSI til 4.2 FSI med V8-motor og 350 hk. Tiptronic er tilgjengelig i kombinasjon med alle motorer, men et par av variantene kan om ønskelig leveres med manuell gearing.

Under lanseringen fikk vi mer inntrykk av bilens dynamiske egenskaper enn dens fremkommelighet på vanskelig underlag. På svingete alpeveier taklet den opp- og nedstigninger samt hårnålssvinger like godt som en A6 Avant ville gjort. Det skal derfor bli interessant å sjekke ut bilens egenskaper under røffere forhold når de første eksemplarene kommer til Norge.

Audi regner med å selge 300 eksemplarer av A6 Allroad ut året fra den kommer på markedet i juni. Samme salgsvolum forventes i 2007 når nyhetens interesse har lagt seg noe. Åtte av ti vil velge modellen 2.7 TDI til drøye 700.000 kroner etter at de har plusset på en del ekstrautstyr.

Har du lyst på en A6 Avant er det ingen grunn til ikke å velge en Allroad i stedet. Så lenge lommeboka ikke protesterer.

SE ALLE VÅRE TESTER OG PRØVEKJØRINGER!

Kort om bilen:
A6 Allroad 2.7 TDI
Pris: kr. 679.400.
Motorer: 6-syl. V-motor. 2698 ccm. 132 kW (180 hk) v/3300-4500 o/min., 380 Nm v/1400-3300 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 493 x 186 x 152 cm. Akselavstand: 283,3 cm. Egenvekt m/fører: fra 1875 kg.
Dekk: 225/55 R17.
Bagasjerom: 565-1660 liter (VDA).
Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 9,3sek.
Toppfart: 215 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,87 l/mil.
CO2-utslipp: 225 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC70 samt i mindre grad Subaru Outback og Alfa Crosswagon Q4.

Powered by Labrador CMS