Audi A6: Ny front i klassen

For to år siden møtte vi nye E-klasse, i fjor kom 5-serien og nå følger Audi med sin nye A6. Du får ingen problemer med å skille den fra forgjengeren.

Publisert Sist oppdatert

Audi A6
Audi A6

Først publisert i Bil 5 - 2004.

Audi har i en tid gitt oss hint om sitt nye ansikt gjennom konseptbiler og stadige endringer på sin gamle, todelte grill. På nye A6 slår de til og viser oss hvordan fremtidige biler fra Ingolstad skal se ut. Vi var skeptiske til de første bildene, men etter å ha sett og kjørt nye A6 er all tvil feid til side: fronten er stilig. Det samme gjelder den myke hekken med lykter som bretter seg rundt hjørnene og en diskret, knapt synbar hekkspoiler plassert på koffertlokket. Takbuen er blitt enda rundere, uten at det går utover komforten i baksetet. Det er vanskelig å spå om fremtiden, men vi tipper nye A6 vil se like moderne ut mot slutten av sin levetid som den gjør i dag, tidløs som den er.

Nye A6 er blitt større enn sin forgjenger i alle retninger. Riktignok bare én centimeter i høyden, men lengde og bredde er strukket med henholdsvis 12 og 6 centimeter for å gi mer komfort for passasjerer. Et dypt bagasjerom på hele 546 liter er større enn på E-Klasse og 5-serie.

I interiøret er viktige instrumenter og betjeningsorganer
vridd mot føreren. Ved hjelp av MMI – Audis sentralstyring med
ratt mellom setene og skjerm sentralt på dashbordet – styrer du viktige betjeninger som klimaanlegg, lydanlegg, navigasjon med mer. Systemet er enkelt å bruke, men kan lett bli en distraherende faktor om innstillinger foretas i fart. Selv i rimeligste variant er nye A6 en velutstyrt bil som blant annet byr på sentrallås,elektriske vindusheiser, automatisk to-sone klimaanlegg, plassbesparende elektromekanisk parkeringsbrems og et tykt, lærtrukket ratt. Elektroniske hjelpemidler
omfatter 8. generasjon ESP stabilitetsprogram med hydraulisk
bremseassistent, ABS med EBD og EDL (elektronisk differensialsperre) samt lys- og regnsensor. Som hos forgjengeren tilbyr Audi en rikholdig utstyrsliste for at du kan skreddersy bilen til individuelle ønsker og behov.

På motorfronten er det meste nytt, og dessverre for prisbevisste nordmenn er den tidligere så populære 1,8T-motoren nå historie. Rimeligste bensinmotor blir en 2,4-liters V6 på 177hk mens de som ønsker diesel kan velge 2,0TDI med 140hk. Vær imidlertid oppmerksom på at disse to modellene kun leveres med drift
på forhjulene. Det blir dermed et stort sprang i både hester og avgiftskroner for de som ønsker quattro-teknikk i sin nye A6. Her er alternativene to V6-motorer for henholdsvis bensin og diesel – 3,2 FSI på 255 hk og 3,0 TDI på 225 – eller toppmodellen 4,2 V8 som leveres med quattro og Tiptronic som standard. Da bikker imidlertid prislappen
i Norge millionen. Audi har blitt kritisert for å ha motoren plassert langt framme, noe som kan gi understyring når brå kurver entres for raskt. Ingeniørene har forbedret dette i neste generasjon ved å trekke framakselen 80mm fremover, og oppnår dermed en bedre balanse mellom fram- og bakvogn. Nytt er også et system som automatisk sørger for å vaske bremseskivene slik at de holdes rene og tørre og gir raskere respons når pedalen tråkkes inn.

Mange Audi-eiere vil falle for den nye modellen, men de som trenger stasjonsvogn må fortsatt smøre seg med tålmodighet, eller nøye seg med dagens modell. De første nye sedanene leveres til norske kunder denne måneden, mens Avantkunder må vente helt til neste vår. Det vil nok få en del av disse til å vurdere om de kan klare seg med en sedan i stedet.

Dette er nye Audi A6

2.4

3.2 FSI

4.2 quattro

3.2 TDI quattro

Pris:

kr 450.300

kr 625.000

kr 1.043.000

kr 650.000

Sylindervolum:

2393 ccm

3123 ccm

4163 ccm

2967 ccm

kW(hk)/omdr.:

130(177)/6000

188(255)/6500

246(335)/6600

165(225)/4000

Nm/omdr.:

230/3000-5000

330/3250

420/3500

450/1400-3250

Egenvekt:

1525 kg

1540 kg

1745 kg

1765 kg

Aks. 0-100 km/

8,9 sek

6,9 sek

6,1 sek

7,3 sek

Toppfart:

231 km/t

250 km/t

250 km/t

243 km/t

Forbruk snitt:

0,97 l/mil

0,97 l/mil

1,16 l/mil

0,83 l/mil

CO2-utslipp:

233 g/km

233 g/km

278 g/km

223 g/km

Powered by Labrador CMS