-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
CNCAP:
Sikreste bilen i Kina
Huawei er kjent for elektronikk. Men nå viser den bilen de selger mest av gjennom sine egne butikker seg også som Kinas sikreste.
Det skal fort tilføyes at det er ikke Huawei som har konstruert selve bilen, men siden så mange av egenskapene som måles i sikkerhets-tester også avhenger av moderne elektronikk, må Seres (som er partner i Aito-prosjektet) og Huawei dele æren til denne felles virksomheten.
Aito M9 heter bilen som er en av de store salgssuksessene blant nykommerne.
Den traff markedet i februar, og i midten av juli, da China NCAP-resultatet kom, hadde den solgt 58.823 eksemplarer.
Nå bør det ikke være noen nyhet at kineserne også kan bygge sikkerhet inn i biler.
Flere med flagget til topps
Siden vi åpenbart bare stoler på Euro NCAP, var det ganske smart av Nio å få testet en av sine biler allerede i 2021.
Den gikk ut av testen med flagget til topps.
Etter det – var det ikke i fjor? – sørget både BYD og Xpeng for å vise at de kunne også bygge modeller som lå i det absolutte toppsjiktet.
Noen resultater som forresten gjorde det åpenbart at testkriteriene til E- og C-NCAP begynte å bli ganske sammenliknbare.
Så da Aito gikk ut i Kina med en stor kampanje som fortalte om Kinas sikreste bil, kan vi trygt regne med at den hadde kommet godt ut i Europa også.
Godt over snittet
Fem stjerner, selvfølgelig, men en samlet score som var bedre enn deres største konkurrent, Li Auto L9 og som plasserte Aito M9 på toppen av listen.
Det var den batterielektriske versjonen som ble testet (390 kW fra 100 kWt – målene er 523 x 200 x 180 cm på 331 cm akselavstand), og samlet prestasjon på 93,9 % er 11 % over gjennomsnittet på tilsvarende biler.
Enda viktigere: det er 2,6 % over hovedmotstanderen.
Delt opp i enkelte komponenter fikk M9 bare 75,38 % på fotgjengerbeskyttelse (men allikevel 3,2 % over snittet) mens innvendig beskyttelse fikk 97,79.
Da er det ikke mange promille igjen før bilen er perfekt. Altså: perfekt slik som teoretikerne vil ha den.
Den kan jo være en katastrofe å kjøre allikevel – det blir ikke målt av NCAP.