-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Alfa Romeo 2.0 GTV
Den debuterte på bilutstillingen i Paris i 1994, og motorene ble modifisert for tre år siden. Alfa GTV er ingen fersking, men den er absolutt ikke "gått ut på dato".
Først publisert i BIL 11 - 2001.
Verken eksteriøret, med den karakteristiske fronten og karosserilinjene som løfter bilen mot den frekke bakparten, eller det typiske Alfa interiøret med sin blanding av skinn, aluminium og runde instrumentklokker, bærer bud om at Alfa GTV begynner å trekke på årene. At dette virkelig holder mål, merker du til fulle etter hvert som du legger kilometerne bak deg.
GTV og cabrio-tvillingen Spider har to 2,0-litere på programmet; Twin Spark-motoren som vi kjører her, samt en V-sekser. Begge disse motorene ble modifisert våren 1998, men med bare mindre endringer i ytelse og dreiemoment som resultat. Senhøsten 1996 ble en 3,0-liters V-sekser føyd til motorprogrammet, men ingen av de to V6-motorene står på menyen hos den norske importøren.
Topp kjørefølelse
Kjøreegenskapene er prima, styringen er meget presis – og med tilhørende utsøkt styrerespons. Selv om bilen provoseres i svingene, er det nesten umulig å få lurt ut bakenden. Alfas ingeniører har tidligere forklart oss hvorfor: Bakhjulsopphengene, som er festet i en aluminiumramme, gir en lett sporkorrigerende virkning. Når hjulopphenget belastes i en sving, vil det ytre hjulet få økt spissing og styre med forhjulene. Dermed får bilen bedre svingstabilitet og reagerer raskere på kursendringer.
T-Sparkmotoren har variable ventiltider, hvor ventiltidene reguleres ved at kamakselen forskyves i forhold til tanndrevet. Dette styres elektronisk, men betjeningen er hydraulisk. Motoren er utstyrt med to balanseaksler og i tillegg sitter en vibrasjonsdemper i gearkassen. Det er så man kan lures til å tro at det gjemmer seg en V-sekser under panseret.
Dreiemomentkurven når sitt toppunkt ved 3800 o/min. Ved normal landveishastighet i 90 km/t tilsvarer dette at fjerdegearet ligger nærmest det optimale for å oppnå skikkelig skyv ut av kurvene. Femtegear betyr at turtallet slipper seg ned til komfortable 2400 o/min, men du kan også la gearspaken stå urørt i femte når du glir gjennom tettbygget strøk nærmest på tomgang.
Alfa-lyden
Vil du ha skikkelig knurring fra 16-ventileren – for motorlyd det "kan" Alfa – representerer ikke 6000 o/min noen fare for transmisjonen. Motoren elsker turtall, og med kombinasjonen tredjegear og 90 km/t er det fortsatt langt igjen til "sperregrensen".
Trivselen i førersetet skriver seg i første rekke fra kjøreopplevelsen, det lett nostalgiske interiøret og responsen fra motoren. Ergonomien kommer i andre rekke, for å si det sånn. Det tar nemlig litt tid å finne den optimale sittestillingen. Skinnsetene er en smule harde, men gir god sidestøtte i rygg og sittepute. Den største ulempen er at frontruten er lav, så personer med lang overkropp vil ha problemer med sikten fremover. Stopper man nær et trafikklys, må man lene seg frem og kikke opp for å se når det skifter fra rødt til grønt.
Når importøren har satset på T-Sparkmotoren betyr det at prisen holdes under 400.000 kroner også etter at registrering og leveringsomkostninger er lagt til. På en rikholdig liste over standardutstyr finner vi blant annet to kollisjonsputer, klimaanlegg, alu-felger, oppvarmede sidespeil og høydejustering av hovedlysene.
Det har nærmest bare akademisk interesse, men Alfa GTV er registrert for fire. Baksetet egner seg bare for kortvokste på svært korte turer. Bruk baksetet som ekstra bagasjerom, da kan to personer ta med rikelig med reisegods og nyte kjøreturen underveis.
ALFA ROMEO 2.0 GTV:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10:1. Sylindervolum: 1970 ccm. Boring og slaglengde: 83,0 x 91,0 mm. Effekt: 110 kW (150 hk) v/6300 o/min. Dreiemoment: 181 Nm v/3800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: 195/60WR15.
Mål: Lengde: 428,5 cm. Bredde: 178,0 cm. Høyde: 131,5 cm. Akselavstand: 254,0 cm. Sporvidde f/b: 150,0/148,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1445 kg. Tillatt totalvekt: 1780 kg. Maks vogntogvekt: 2780 kg.
Bagasjerom: 110 liter (VDA).
Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 8,5 sek.
Toppfart: 215 km/t
Forbruk bykjøring: 1,33 l/mil
Forbruk landevei: 0,68 l/mil
Forbruk snitt: 0,92 l/mil
Pris: kr. 388.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.