-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Vakker symfoni
Zagato og Alfa – slik vi håpet på
Det har lenge vært kjent at Zagato skulle komme med en ny drømmebil, bygget på et eller annet Alfa Romeo. Den er blitt nesten slik man venter av en ekte Zagato.
Du vil sikkert nevne double bubble-taket hvis du skal forklare en typisk Zagato-spesialitet. Men nesten like viktig er at bilen ser ut som den er krympepakket rundt chassis, motor og hjul og det som måtte være av fører og passasjer.
Jeg har ofte antydet at karosseriet derfra sitter like tett rundt bilen som en bukse rundt rumpa på en toreador, og den bilen de nå viser er i nærheten av denne originaloppskriften
Men før vi kommer så langt: Jeg kommer aldri til å slutte å forundre meg over italienernes evne til å feire jubileer. Denne bilen, Giulia SWB Zagato heter den, feirer 100-årsjubileet for Zagatos første Alfa Romeo – fra 1921!
Hvorfor da desember 2022 aner jeg ikke.
Det er vel å dra den litt langt også å si at dagens Zagato stammer direkte fra de som banket plater i 1921, men det er fremdeles familien som står bak.
Lang historie, men Elio og Gianni (sønn av grunnleggeren, Ugo) trakk seg i 1994 og, takk for nå til 130 fagfolk og stengte bedriften da den siste av 250 RZ (ikke akkurat min favoritt for å si det mildt) var ferdigprodusert.
Luca, sønn av Gianni, ville imidlertid gjerne fortsette og satset på en Osca med Subaru-motor. Så bra ut, tegnet av Ercole Spada, men ble ingenting.
Andrea, sønn av Elio, ville enda gjernere satse på bil, han startet SZ Design med 70 ansatte og butikken lever bra i dag også. Blant annet med noen greie Aston-avtaler bak seg, med Nori Harada som sjefdesigner og gift med Marella Rivolta. Si Iso Rivolta og Bizzarini, og vi har noen andre deler av omfattende italiensk bilhistorier inne i denne.
Dermed har vi en virkelig one-off, bygget på Giorgio-plattformen, den du finner i Giulia og Stelvio, men forholdsvis forkortet og med hjulene ute i hvert hjørne så man får en meget mer bredbent muskelbunt enn utgangspunktet.
GTAm spesifikasjoner med manuell kasse.
Alfas egen sjefdesigner, Alejandro Mesonero dro med seg staben sin og har deltatt ivrig i designprosessen her. Men taket, med dobbelt-boblene (plass til en styrthjelm på hvert hode, rett under), er åpenbart gjort hos Zagato.
Ingen andre behersker den så godt.
Det ser ut til at bilen, bygget med et solid karbonskall, bare skal lages i dette ene eksemplaret.
Det var en tysk Alfa/Zagato-samler som tente på ideen da Zagato beskrev den for sine mest entusiastiske fans. Før året er omme skal han få den overlevert.