MX-30, elektrisk Mazda.
MX-30, elektrisk Mazda.
MX-30, elektrisk Mazda.
MX-30, elektrisk Mazda.
MX-30, elektrisk Mazda.
MX-30, elektrisk Mazda.
MX-30, elektrisk Mazda.
MX-30, elektrisk Mazda.

El-Mazda til 249.000, men "bare" 200 km rekkevidde

249.000 kroner er sjokkbillig for Mazdas første batterielektriske bil, men rekkevidde på bare 200 kilometer overrasker.

Publisert Sist oppdatert

Startpris på 249.000 kroner, bakdører som slår bakover og mye utstyr, men kun rundt 200 km WLTP-rekkevidde og bare 140 hk motor. Det er i kortform MX-30, Mazdas første batterielektriske bil, lansert på Tokyo Motor Show i dag og som ventes å være på plass i Norge i september neste år.

Mazda velger altså å konkurrere på pris og utstyr framfor rekkevidde og effekt. Inkludert i prisen er også ferdig montert hjemmelader, metallic lakk, 18 tommer lettmetallfelger, adaptiv cruisekontroll, headup-display projisert på frontruten og adaptivt LED front- og fjernlyssystem.

35,5 kWh batteripakke
Mazda erkjenner at batteripakke på 35,5 kWh gir kort rekkevidde, men mener batterikapasiteten likevel er det optimale kompromisset mellom nytteverdi og bærekraft. Batteripakken er på størrelse med den VW bruker i utgående Golf.

For Norges del har Mazda tidligere blant annet henvist til undersøkelser Elbilforeningen foretok i 2017 som viser at 70 prosent av de daglige kjøreturene ikke overstiger 60 kilometer.

– Vi mener bilen dekker de reelle behovene som bybil eller bil nummer to for veldig mange nordmenn, og dermed tror vi denne pakken vil appellere til mange, sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR & produktsjef i Mazda Motor Norge.

BilNorge var blant de aller første som fikk kjøre en «kamuflert» MX-30 pakket inn i crossovermodellen CX-30 da Mazda la verdenslanseringen av teknologien til nettopp elbillandet Norge.

Intet av teknikken er endret siden. Fordi MX-30 har CX-30-plattformen i bunnen er de utvendige målene så godt som identiske. Det vil si lengde på 4,4 meter og bredde på 1,80 mener. Høyden på 1,57 meter gjør MX-30 litt høyere enn CX-30.

Her er de viktigste data:
* Pris 249.000 kroner
* Til Norge neste høst
* Kan reserveres fra i dag
* Kun forhjulsdrift
* Bakdører som slår bakover.
* 35,5 kWh batteripakke
* Ca 200 km WLTP-rekkevidde
* 140 hk motor
* 265 Nm i moment
* CCS ladeteknologi
* 50 kW hurtigladefart
* 6,6 kW hjemmeladefart
* Ikke én pedals teknologi
* Har «motorlyd»
* Har crossovermodellen CX-30 i bunnen
* Vil senere kunne leveres med rotasjonsmotordrevet rekkeviddeforlenger

Valg av navn forklarer Mazda med at MX-betegnelsen brukes på modeller som er nyskapende eller eksperimentelle med MX-5 som det mest kjente eksempelet. Men både MX-3 og MX-6 har vært i produksjon tidligere. Mazda CX-7, som er en SUV, ble opprinnelig vist som konseptbil under navnet MX-Crossport.

Ettersom MX-30 er en tilsvarende biltype og har tilnærmet like dimensjoner som den nye Mazda CX-30 blir endelsen -30 et naturlig andreledd i navnet.

Åpner hele siden
Men på ett punkt skiller de to lag. Taklinjen er mer kupeaktig, og av noe uforklarlig grunn velger Mazda å bygge B-stolpen inn i bakdørene samt hengsle disse i bakkant. Akkurat som BMW valgte på elektriske i3 og Mazda tidligere har erfaring med fra sportsbilen RX-8.

Dørene kan åpnes med en vinkel på 82 grader foran og 80 grader bak. Den opplagte fordelen ligger i enkel inn- og utstigning av forsetet, mens det nødvendigvis blir mer fomlete å komme inn og ut av baksetet fordi den som sitter foran både må ta av seg bilbeltet og åpne dører først.

For å ta fokus vekk fra den korte rekkevidden under teknologigjennomgangen og prøvekjøringen i Oslo la Mazda avgjørende vekt på kjøreglede. Med nevnte begrunnelse valgte Mazda å se bort fra muligheten til énpedals kjøreteknologi (tung regenerering koblet til gasspedalen) for å minimere opplevelsen av at dette er en elbil og heller maksimere den generelle bilopplevelsen.

Ikke alle vil nødvendigvis mene det er en fordel når elbilen kjøres i urbane miljøer.

«Bare» 140 hk
Valg av kun 140 hk motoreffekt overrasker også fordi økt vekt sammenliknet med CX-30 krever mer effekt for å gi tilfredsstillende ytelse. Kjøregleden i MX-30 ble etter min mening i noen grad hemmet av undermotorisering. Mange av konkurrentene har tross alt drøyt 200 hk effekt. Samtidig er det nå en generell og tydelig trend å ta ned motoreffekten for derigjennom å spare energi.

Førermiljøet består av tre digitale skjermer: et 7 tommer digitalt hovedinstrument, en 8,8 tommer midtstilt infotainmentskjerm og en helt ny 7 tommer berøringsskjerm som hovedsakelig betjener klimaanlegget.

Spesielt fokus i MX-30 har vært å benytte bærekraftige og miljøvennlige materialer i interiøret. Derfor er skinnsetene erstattet med kunstskinn og tekstilmaterialer, dørpaneler er i et materiale laget av resirkulert plast, og det er brukt miljøvennlig kork på deler av den flytende midtkonsollen. Korkelementet er et hint tilbake til Mazdas start som korkprodusent under navn Toyo Cork Kogyo Co. Ltd i 1920.

Rekkeviddeforlenger
For dem som trenger rekkeviddesikkerhet vil Mazda kunne tilby bilen med rotasjonsmotordrevet rekkeviddeforlenger. Men løsningen kommer senere.

Valget av rotasjonsmotor henger sammen med at Mazda har den i egne hyller, at den opptar lite plass i forhold til ytelser, og at motoren lett kan konverteres til å kjøre på gass eller hydrogen.

Powered by Labrador CMS