Tre populære el-SUV-er i test - Foto: Øivind Skar
Tre populære el-SUV-er i test - Foto: Øivind Skar
Tre populære el-SUV-er i test - Foto: Øivind Skar
Tre populære el-SUV-er i test - Foto: Øivind Skar
Tre populære el-SUV-er i test - Foto: Øivind Skar
Tre populære el-SUV-er i test - Foto: Øivind Skar
Tre populære el-SUV-er i test - Foto: Øivind Skar
Tre populære el-SUV-er i test - Foto: Øivind Skar
Tre populære el-SUV-er i test - Foto: Øivind Skar
Tre populære el-SUV-er i test - Foto: Øivind Skar

BILTEST:

Elektrisk for folk flest: Nissan Ariya møter Skoda Enyaq RS og Toyota bZ4X

Endelig ble Toyotas elektriske familie-SUV tilgjengelig og klar for duell med Nissan Ariya. Som utfordrer i testen slapp vi inn Enyaq RS Coupe, Skodas motorsterkeste noensinne.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 11/12-2022

Nissan Ariya, Skoda Enyaq RS Coupé og Toyota bZ4X har en felles utfordring: leveringstiden. Glem å få bil i år om du signerer nå, og for et par av dem kan det til og med hende at sommerferien nærmer seg før den bestilte bilen dukker opp.

Men uansett leveringstrøbbel – dette er typiske familiebiler mange vil ha og som derfor kommer til å befinne seg høyt oppe på kommende års registreringsstatistikk. Ariya og bZ4X (bz = beyond zero) konkurrerer direkte med hverandre og med populære Skoda Enyaq SUV. Den lekre kupevarianten gjør ikke Skoda Enyaq mindre interessant.

Storebror til suksessen Leaf

Ariya som storebror og delvis erstatter for Leaf hadde vi hørt om så lenge at det begynte å bli vanskelig å tro på bilens ankomst før den faktisk rullet inn hos forhandlerne. Og i skrivende stund er den fortsatt ikke her med firehjulsdrift.

bZ4X utviklet Toyota motvillig mens de hardnakket hevdet at markedet for elbiler ikke var modent, og at verden burde satse på hydrogen/brenselceller. Likevel kom bilen ut på veien før den var testet godt nok, ble deretter mange måneder forsinket og sliter nå med å tilfredsstille kundenes forventning om rekkevidde. Mer om det senere.

Den lekre kupevarianten gjør ikke Skoda Enyaq mindre interessant

I kjølvannet av dette litt absurde skuespillet pøste Skoda, sammen med Tesla og Volkswagen, elbiler inn i et tilsynelatende umettelig norsk elbilmarked som for tiden stanger mot 80 prosent av totalvolumet for personbiler, opp 14,5 prosentpoeng bare i år.

Motorsterkeste Skoda noensinne

Det er hevet over tvil at Skoda Enyaq i dette selskapet stiller med mest krefter. 299 hk/460 Nm gjør RS Coupé til den motorsterkeste masseproduserte Skodaen noensinne. Men fordi Skodaen er tyngst, bruker den nesten like lang tid til 100 km/t som bZ4X (6,5 mot 6,9 sekunder). Nissan, enn så lenge kun med forhjulsdrift, men med mer motorkraft enn Toyota, er sekundet langsommere enn Skoda, men ærlig talt: bilene er så raske at forskjellene ikke betyr noe som helst i praksis.

Og de er kraftige nok til å trekke tilhenger, japanerne riktignok bare 750 kg mens Skoda villig vekk drar 1200 kg.

(Testen fortsetter)

Nissan Ariya - Foto: Øivind Skar
Nissan Ariya - Foto: Øivind Skar
Nissan Ariya - Foto: Øivind Skar
Nissan Ariya - Foto: Øivind Skar
Nissan Ariya - Foto: Øivind Skar
Nissan Ariya - Foto: Øivind Skar
Nissan Ariya - Foto: Øivind Skar
Nissan Ariya - Foto: Øivind Skar
Nissan Ariya - Foto: Øivind Skar
Nissan Ariya - Foto: Øivind Skar
Nissan Ariya - Foto: Øivind Skar

Store og mellomstore biler, nærmest uansett drivlinje, betyr i hovedsak 4x4 i Norge. Fire av fem som kjøper Enyaq krysser av for 4x4. Toyota tok konsekvensen av det og slapp 4x4-varianten med en gang. Nissan derimot har – på uforklarlig vis – valgt å vente til utpå vinteren med å lansere AWD-versjonen. Forstå det den som kan. Skoda RS Coupé fins foreløpig kun med firehjulsdrift.

Ute på landeveien

Hvem kjører best av de tre? Her er testteamet i tvil og gir like mange stemmer til Nissan og Skoda. Skoda har best styring, er leken og morsom. I Skoda kan reisen i seg selv være målet, men det adaptive understellet som testbilen var utstyrt med koster ekstra.

Ariya-plattformen utviklet Nissan sammen med Renault, og Renault Megane E-Tech bygges over samme lest. Fordi Megane er mindre og lettere enn Ariya, er den også mer underholdende og hakket sportsligere, men kjedelig blir det aldri i Ariya.

Ikke det at bZ4X på noe vis kjører dårlig, den er bare ikke like morsom å ha med å gjøre som de to andre.

Langt fra trangbodde

Trangboddhet passer ikke på testbilene som med utvendig lengde på mellom 4,60 og 4,70 meter har rikelig plass både foran og bak. Bak undertegnede (180 cm høy) målte vi beinplassen i Skoda til 74 cm, i Nissan til 75 cm og i Toyota til 76 cm. Takhøyden varierte fra 91 cm i Toyota via 92 cm i Skoda til 94 cm i Nissan.

Men her er det mulig for produsenten «å jukse». For baksetekomfort handler ikke bare om beinplass og takhøyde, men påvirkes i betydelig grad av sittehøyden over gulvet. Utfordringen er å finne i bilens gulv hvor det også må være plass til batteriet. Det reduserer avstanden mellom gulv og tak.

Skodas bakseteutforming gir god nok støtte til lårene. Toyota kunne med fordel hatt bedre sittehøyde, men dårligst lårstøtte er å finne i Nissan.

(Testen fortsetter)

Skoda Enyaq RS Coupé - Foto: Øivind Skar
Skoda Enyaq RS Coupé - Foto: Øivind Skar
Skoda Enyaq RS Coupé - Foto: Øivind Skar
Skoda Enyaq RS Coupé - Foto: Øivind Skar
Skoda Enyaq RS Coupé - Foto: Øivind Skar
Skoda Enyaq RS Coupé - Foto: Øivind Skar
Skoda Enyaq RS Coupé - Foto: Øivind Skar
Skoda Enyaq RS Coupé - Foto: Øivind Skar
Skoda Enyaq RS Coupé - Foto: Øivind Skar

Skoda laster mest

Alle har stort bagasjerom, men også her vinner Skoda ved å volumlaste 100 liter mer enn Nissan og Toyota. Toyota har plass nok til ladekabler under gulvet, og Nissans doble og delte gulv hvor det halve gulvet også fungerer som romdeler, en løsning de har dratt med fra mange modeller tilbake, er kjempepraktisk.

Hvordan oppleves bilene fra innsiden? Her vil det være naturlig å bruke Mazda CX-60 som målestokk, en konservativ, men lekker bil som virkelig gir følelsen av velvære ved å sette seg inn i.

Rappet fra Peugeot

Beklager, Toyota. Den følelsen fikk aldri testteamet inne i bZ4X. Men Toyota skal ha for forsøket på å bryte det Corolla-trauste imaget ved å rappe ideen fra Peugeot og flytte instrumentskjermen over rattet og så nær frontruta at den også dekker funksjonen et headupdisplay har. Problemet er bare at Peugeot løser oppgaven mer elegant.

bZ4X utviklet Toyota motvillig mens de hardnakket hevdet at markedet for elbiler ikke var modent, og at verden burde satse på hydrogen/brenselceller

Toyota har endelig funnet plass til en stor og bred skjerm, men rotete programmeny gjør det vanskelig å finne den informasjonen man søker.

Toyota klarer heller ikke å fri seg fra den speilblanke plasten det er altfor mye av på midtkonsollen.

Skoda har etter testteamets mening et lekrere interiør enn de elektriske brødrene i VW-familien (ID.4 og ID.5). Stor skjerm med god grafikk og programvare man ikke går seg bort i. En flott liten detalj er de to funksjonshjulene på rattet som oser av kvalitet. Skodas RS-seter er ikke bare lekre å se på, men virkelig gode å sitte i også. Og hvor deilig er det ikke med massasje.

Flott inne i Ariya

Nissan vinner i interiørkonkurransen. To store skjermer som henger sammen, bakgrunnsbelyste flater i dørene og under dashbordet, lekre knapper i et treverkliknende materiale som endatil er godt å ta på. Den store og «flytende» midtkonsollen flyttes fram og tilbake elektrisk, og med et knappetrykk løftes en skuff skjult under dashbordet fram elektrisk.

Både Skoda og Nissan har headupdisplay.

Leser feil skilt

Ingen av bilene stiller med kvantesprangpregede teknologiløsninger som bringer bilverden framover. Kollisjonssikkerhet og førerstøtteteknologi gir alle fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstestprogram. Bilene «ser» bevegelser som kan utgjøre fare og varsler i tide og ikke minst i utide. Skoda leser fartsskilt så langt ut til sidene at den får med seg de som står på sideveiene. Ikke bra når den «bråbremser» på motorvei. Dette skjedde hver gang jeg passerte nordre avkjøring til Asker på E 18.

Hvorfor Nissan taper poeng på teknologipunket skyldes utelukkende at den kun trekker på to av hjulene og ikke alle fire.

(Testen fortsetter)

Toyota bZ4X - Foto: Øivind Skar
Toyota bZ4X - Foto: Øivind Skar
Toyota bZ4X - Foto: Øivind Skar
Toyota bZ4X - Foto: Øivind Skar
Toyota bZ4X - Foto: Øivind Skar
Toyota bZ4X - Foto: Øivind Skar
Toyota bZ4X - Foto: Øivind Skar

Om rekkevidde

Elbiler handler dessverre fortsatt om rekkevidde og ladefart, som oftest fordi oppgitte verdier avviker betydelig fra det produsentene oppgir. Og her skiller testbilene virkelig lag. Det vil si at Nissan og Skoda roper på mer strøm lenge etter at Toyota har parkert ved ladestasjonen.

Testteamet svinger unna den pågående debatten om Toyotas feilvurdering av norske elbilkunders behov og rekkeviddekrav, men slår fast at Nissan faktisk har 22 prosent mer batterikapasitet tilgjengelig målt mot Toyota, og at Toyotaen i vår test hadde det høyeste forbruket til tross for lavest bilvekt.

Nissans gode rekkevidde, innpå 500 km under de forhold testen ble kjørt, skyldes ikke bare størst batteripakke, men også at Ariya mangler strømtyven som ligger i firehjulsdriften.

Skodaen klarte rundt 400 km som både er akseptabelt og ganske normal rekkevidde på mellomstore elbiler i dag. Med tanke på hvor mye krefter det er i RS Coupé, og hvor fristende det er å bruke dem fordi bilen kjører så underholdende, er et forbruk på 21,1 kWt/100 km helt greit.

Om ladefart

Med sen ankomst til den norske elbilfesten, og vel vitende om at Europa orienterer seg mot nullutslipp, overrasker det at Toyota ikke medbringer noe oppsiktsvekkende på rekkevidde eller strømforbruk.

Så viser det seg at høyest strømforbruk i testen og minst batteri fremkalte både rekkeviddeangst og ladefrykt, altså frykt for kø eller defekt lader når man først nådde fram til dem slik testteamet opplevde på Gjøvik en regnfull dag. Situasjonen tvang oss til å finregne på om det var nok strøm for å nå den store og nye ladestasjonen i Brumunddal. Praktisk rekkevidde i testen: cirka 300 km.

I Skoda kan reisen i seg selv være målet

Som familiestor bil forventes det mer av Toyota bZ4X. Rekkevidde og ladefart langt under det oppgitte er ikke ukjent i elbilkretser, og i mange tilfeller har løsningen ligget i programvareoppdatering. La oss håpe for Toyotas del at ny programvare gjør en bil med stort potensiale til den suksessen Toyota nok hadde regnet med.

Så gjenstår DC-ladefart, som for Ariya oppgis til 130 kW, for Enyaq RS til 135 kW. Ingen av dem beveget seg over 100 kW med optimal høstvarme på batteriet. Maks ladefart på Toyota var 63 kW.

Lær av Tesla

Dette er for dårlig. For her er det på tide å minne om at Teslas suksess i betydelig grad tilskrives rekkevidde, ladefart og ladeinfrastruktur. Her ligger Tesla flere år foran konkurrentene – som nettopp er de tre i testen.

Selv om Tesla Model Y Long Range (4x4) koster litt mer enn Nissan og Toyota slik de framstår her, er differansen uten betydning. Og Skodaen koster, selv uten tilvalgene på testbilen, mer enn Model Y.

Nissan og Toyota koster omtrent på krona det samme. Her veksler Nissan mangel på firehjulsdrift inn i større batteri. Å gå ned fra 87 til 63 kWt batteripakke senker Nissan-prisen med 46.000 kroner, mens 4x4 drar prisen opp med 30.000 kroner. Hos Toyota er prisdifferansen fra 2WD til 4WD 27.000 kroner.

Skoda Enyaq RS Coupé leveres kun i én versjon.

KONKLUSJON

Forventningene til Toyota bZ4X var skyhøye, og de første inntrykkene før lanseringen var gode. Men når den sammenliknes med konkurrentene når Toyotaen ikke opp, først og fremst på grunn av overraskende rekkeviddeproblemer. Toyotas styrke ligger først og fremst i at den prises forholdsvis gunstig.

Nissan Ariya innfrir i forhold til munnhellet om at det hjelper å medbringe noe oppsiktsvekkende når man først er sent til festen. I Nissans tilfelle handler det om god rekkevidde i kombinasjon med følelsen av velvære inne i bilen.

Skoda Enyaq har vært en suksess fra første dag med lange ventelister og høyt registreringsvolum. Med god margin holder Enyaq tredjeplassen på registreringsstatistikken bak Tesla Model Y og halvbror VW ID.4. For å toppe SUV-suksessen kuttet Skoda av hekken og raffinerte enkelte detaljer slik at Enyaq framstår som den flotteste Skodaen.

Rask, morsom å kjøre, tiltalende interiør, mye plass og stort bagasjerom trekker opp mens høy pris trekker ned. Likevel: Gratulerer til Skoda!

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser og data i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS