- Vi var suksessfulle da vi solgte ekstraordinære biler, som E-Type. Vi skal ta Jaguar tilbake dit merket hører hjemme, sier Marc Lee, Jaguar Brand Director Europe.

Eksklusiv snarvisitt i Oslo

Jaguar har for tiden ingen biler å selge, men de prøver å holde liv i merket med konseptbilen Jaguar Type 00.

Publisert Sist oppdatert

Det siste året har konseptbilen til Jaguar besøkt blant annet Tokyo, Monaco og Paris. At den skulle stå på salgsgulvet hos en norsk forhandler på Bjerke i Oslo er oppsiktsvekkende.

Anledningen er åpningen av den nye Jaguar Land Rover forhandleren i Oslo, Bilia Insignia.

Norge er et lite marked, men det er riktignok solgt mange Jaguar I-PACE her hjemme. Når Jaguar går live med den fremtidige produksjonsmodellen er det et helt nytt publikum det britiske bilmerket snakker til.

Jaguar har avsluttet produksjonen av tidligere modeller og skal nå reposisjoneres kraftig. Volumsalg og premium-merkelappen forlates. Prisnivået løftets betraktelig. Jaguar ønsker seg inn i Bentley territorium.

Den første modellen blir en 4-dørs GT, selvsagt elektrisk, med om lag 1000 hestekrefter og en rekkevidde over 600 km.

Det spekuleres i en start pris på rundt 120.000 pund, som tilsvarer over 1,5 millioner kroner etter dagens kurs. Da er det mange tidligere Jaguarkunder som faller av.

En eller to SUV-modeller vil trolig etterfølge GT’en. Noen stor Jaguarfamilie blir det ikke.

Marc Lee, Jaguar Brand Director, forteller at Jaguar planlegger egne brandstores i London og Paris.

Bare en sjanse 

Det er fortsatt lite informasjon om når den første produksjonsmodellen kommer på veien.

Marc Lee, Jaguar Brand Director i Europa, forteller at de ikke stresser med introduksjonen.

- Hva er status nå i Jaguar-prosjektet? 

- Vi har i testfasen hvor prototyper kjøres på veien og settes på prøve under krevende forhold. Våre ingeniører skal sørge for at den kjører som en Jaguar, og jobber dedikert for at dette blir en enestående bil, sier Lee.

- Når åpner dere for bestillinger?

- Vi kan ikke si noe om lanseringstidspunktet enda. Det viktigste er at produktet er riktig når det lanseres, sier han, og føyer til:

- Du har bare en sjanse.

Skal bli lønnsomme

Det er ingen tvil om at suksessen til Land Rover har båret Jaguar i årevis. Økonomisk hadde det vært umulig for Jaguar å klare seg på egenhånd.

Nå insisterer produsenten på at Jaguar skal gi penger tilbake til eierne.

- Vil Jaguar oppnå lønnsomhet?

- Ja, vi hadde ikke gjort dette hvis vi ikke så sunn drift lenger frem, sier Lee, og fortsetter:

- Det er nettopp derfor vi vi gjør denne reposisjonering av merket, for å sikre at Jaguar skal tjene penger og utvikles for fremtiden.

- Jaguar skal stå på egne ben. Eierne hadde ikke tatt denne investeringen hvis det ikke var utsikter til lønnsomhet.

Lee er tydelig på at Jaguar-prosjektet blir lønnsomt.

200 inviterte gjester

Hans Ole Bakken, daglig leder for Bilia Insignia gleder seg til å vise den nye butikken til kundene.

- Med vårt nye showroom ønsker vi å skape en opplevelse som gir kundene en følelse av ekte, moderne luksus – fra første møte til siste detalj, sier han.

- Etterspør kundene helelektriske luksusbiler?

- Absolutt, det er flere som er interesserte i det kommende modellutvalget som vi har stor tro på vil treffe godt, sier Bakken.

Hans Ole Bakken, Daglig leder hos Bilia Insignia (t.v.) og Henrik Schanche, importørsjef for Jaguar Land Rover gleder seg til åpning og eksklusiv visning av konseptbilen Jaguar Type 00.

- Hvilken rolle får Jaguar i forhandlerdriften, og når forventer dere å lansere de nye Jaguar-modellene?

- Jaguar er en naturlig del av den nye «modern luxury»-strategien, og vil ha sin plass som en del av våre fire brands, sier Bakken.

- Lansering vet vi foreløpig lite om, men i løpet av 2027 håper vi at disse bilene vil kunne komme på veien, sier han.

I kveld er 200 kunder invitert til åpningsfest og visning av Jaguars konseptbil.

Lillian Aasebø, Client Experience Specialist hos Bilia Insignia. Anlegget på Bjerke er det første i Norden med den nye retail-standarden fra JLR; «Jaguar Land Rover House of Brands».
Powered by Labrador CMS