-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter

Statens vegvesen:
Kontrollerte over 46.000 biler langs norske veier i 2023
Over halvparten av person- og varebilene som ble kontrollert fikk skriftlig mangel.
Ved utgangen av desember 2023 hadde Statens vegvesen stoppet 46.655 lette kjøretøy i kontroller langs veien. 23.405 av disse fikk skriftlig mangel. Av disse fikk 7649 bruksforbud og 852 ble anmeldt for grove feil og mangler.
– Når de fleste av de vi stopper får en reaksjon, viser det hvor målrettet kontrollene våre er. Å luke ut så mange som mulig av bilene som ikke bør være på vegen er målet vårt. Vi konsentrerer oss om de som har feil eller mangler. Dette gjør at de som har alt i orden får kjøre videre uten å bli stoppet og sparer dermed tid, sier avdelingsdirektør for utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Mansåker Wigdel.
Husk å sikre lasten og sjekk lysene
Flere av de lette kjøretøyene som ble stoppet i kontroll i 2023, fikk både bruksforbud og mangellapper eller gebyr.
De feilene som oftest går igjen er at bilen eller tilhengeren er lastet med for mye vekt, lasten er ikke forsvarlig sikret og feil med lys. Også slitte dekk uten tillatt mønsterdybde er noe kontrollørene ofte ser i kontroller.
– Det er viktig å huske at både bilen og tilhengeren har en maksimal vekt som er tillatt. De nye elbilene er tunge i utgangspunktet, og kan dermed ikke ha så mye last. Også tilhengere har en maksimal tillat vekt. Det er derfor lurt å sjekke vognkortet for å se at du faktisk kan kjøre den tilhengeren med førerkortet ditt, sier Wigdel.
Det er viktig at du sikrer lasten når du kjører, slik at du unngår at den faller av. Lysutrusting på både bil og tilhenger må også sjekkes, spesielt i vinterhalvåret hvor det snør og er mørkt ute. De siste årene har det blitt mer vanlig med LED lys på biler og tilhenger, noe som kan gi utfordringer.
– Siden Led lys ikke avgir varme, smelter heller ikke snøen som legger seg over. Det kan da oppstå farlige situasjoner i trafikken, da bilistene som kommer bakfra kan ha problemer med å se bilen foran. Skal du kjøre langt er det lurt å ta noen pauser underveis for å sørge for at lys på både bil og tilhenger er synlig for andre trafikanter, avslutter Wigdel.