Ford S-MAX: Sommerforelskelsen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Sommerforelskelsen
NETTKJØRT: Ford S-Max er antagelig den eneste syvseters flerbruksbilen du kjøper fordi du har lyst, ikke fordi du trenger den.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Hva slags bil er dette?

MPV, eller flerbruksbil, har blitt et utvidet begrep siden de første for alvor inntok markedet tilbake på åttitallet.

Ford S-Max har vært på markedet siden 2006 og var den første av Fords biler som ble tegnet i Kinetic Design. En design som preges av de vinklede frontlyktene, dobbel trapesformet grill og kraftigere hjulbuer.

Ifølge Ford har målet vært å få bilen til å se dynamisk ut, også når den står stille.

Vår testbil var utstyrt med en toliters turbodiesel på 140 hk. Denne motoren leveres også med 118 hk, og du kan alternativt velge en 2,2-liters turbodiesel som yter hele 175 hk.

På bensinfronten finnes tre valgmuligheter, en toliter på 145 hk, en 2,3-liter med 161 og toppmodellen med 2,5-liters turbo og 220 hk.

Hvordan er den?

Begrepet flerbruksbil er strengt tatt litt overdrevet. De fleste biler kan faktisk brukes til det meste. Nylig fraktet jeg en sykkel samt to passasjerer i en Mini Cooper Cabriolet – så det handler også litt om hvordan du tenker.

Ford S-Max er svært smart. Ikke fordi den kan gjøres om til fiskebåt eller har en utfellbar badstu, men fordi den er en syvseters bil som folk ønsker å kjøpe uten å trenge syv seter.

Det er lett å synes synd på folk som må kjøre rundt i MPV, mange av dem ser ut som de er tvunget inn i en situasjon som de har mistet kontroll over. Praktisk ja, men spesielt trivelig, nei.

Riktignok finnes det biler som Mazda5, Opel Zafira og Volkswagen Touran, men de bakerste setene der egner seg dårlig til å frakte annet enn små ban.

Så det første man setter pris på ved S-Max, er størrelsen. Den er akkurat det lille ekstra lenger enn kompakt-MPVene - noe som gjør at de bakerste setene kan brukes, ikke bare i nødstilfeller.

I tillegg har du svært rikelig bagasjeplass når de to bakerste setene er lagt flatt ned i gulvet. Det er imidlertid ikke der sommerforelskelsen oppstår.

Ford har, bedre enn mange andre, forstått at det er legitimt å bygge inn kjøreglede i biler folk flest har råd til å kjøpe, og i dette tilfelle en flerbruksbil.

S-Max bygger på samme plattform som Mondeo, og den noe større Galaxy. Det gjør at du har svært mye stasjonsvognfølelse når du kjører S-Max.

Chassiset henger utrolig godt med, og styrefølelsen er svært god. For en bil av denne typen er det faktisk på sin plass å ta frem de store superlativene.

Turbodieselen på 140 hester lager litt støy under den første delen av akselerasjonen, men bortsett fra dette fungerer den godt – og gir mer enn tilstrekkelig med krefter til å matche resten av dynamikken i bilen.

Gearkassen er presis og interiøret gir deg en følelse av å nærme deg premium.

Fargen og utformingen på instrumenter kan det være litt delte meninger om, det kan gi litt tivolifølelse, men erfaring med både denne og Mondeo, viser at det er funksjonelt og lettlest når man blir vant til det.

Vår testbil hadde utstyrsnivå Individual, det vil si at den i tillegg til alt standardutstyr, var utstyrt med spesielle seter og en del dekorelementer. Denne pakka er også med på å gi høyere premiumfølelse, men også, selvsagt, høyere pris.

Bør jeg kjøpe en?

Akkurat nå fremstår Ford S-Max som den perfekte familiebilen – så om du har råd og behov for en bil av denne typen er svaret enkelt: Ja!

Den eneste flerbruksbilen som banker S-Max på kjøreglede og komfort, er nok Mercedes-Benz R-Klasse. Men da snakker vi fort om dobbel pris dersom du skal ha samme utstyrsnivå som du finner i Forden.

Det finnes selvsagt noen konkurrenter,

Vi har tidligere testet S-Max mot Dodge Journey. Renault har sin fine, men enda dyrere, Grand Espace, Mitsubishi Grandis begynner å trekke på årene, så den største konkurrenten til S-Max er faktisk søstermodellen Galaxy.

 

FAKTA Ford S-Max TDCi Titanium S Individual

Motor:

Firesylindret turbodiesel 1997 ccm

Effekt:

140 hk (105 kw) v/ 4000 o/min.
320 Nm v/2300 o/min.

Mål:

477/188/166 cm. (LxBxH)

Akselavstand:

285 cm.

Egenvekt (inkl fører):

1443 kg.

Aks. 0-100 km/t:

10,2 sek.

Toppfart:

196 km/t.

Forbruk blandet kjøring:

0,62 l/mil.

CO2-utslipp:

164 g/km.

Pris:

kr 476.000

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: