-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Slått på målstreken
Når Kia Soul vinner foran VW Golf og klasse-leder Nissan Leaf i vår omfattende elbiltest, beviser det at når brukerne tas på alvor så blir resultatet bra.
Først publisert i Bil 11-2014.
Skjerpet konkurranse har gjort elbilene betydelig rimeligere. Da Mitsubishi i-MiEV for fire år siden dukket opp som den første skikkelige elbilen, koster bilen 250.000 kroner. Nå er prisen 110.000 kroner lavere.
Også Nissan har pristilpasset seg fra 255.000 kroner ved introduksjonen høsten 2011 til 191.000 kroner nå (begge eks. levering). Årsaken er naturligvis at nye Kia Soul electric ikke koster mer enn 193.900 kroner. Og midt oppe i denne prisgryta kjører Volkswagen voldsomt på for å bli størst på ladbare biler i Norge, først og fremst med e-Golf og e-Up.
Til tross for rekordsalg kjørte både Soul og Golf forbi Leaf i vår første test av kompakte elbiler. Selv om Leaf gjennomgikk betydelig oppgradering for halvannet år siden, bærer den preg av å ha noen år på veien. Særlig gjelder all den harde plasten som får bilen til å se simpel og billig ut innvendig. Med tanke på at dette er en rådyr bil i Europa, undrer det oss at Nissan ikke har kostet på kundene et flottere interiør.
Om å skille seg ut
Å sette seg inn i en e-Golf er som å sette seg inn i en hvilken som helst Golf. Nesten alt er helt likt. Og det er naturligvis hensikten. For der Nissan Leaf ser annerledes ut på kilometers avstand, må du nærmest bruke lupe for å skille Golfene fra hverandre. Dette er Golfens absolutte styrke og samtidig dens svakhet hos dem som gjerne vil vise at de kjører nullutslippsbil.
Kia har med Soul electric lagt seg på samme linje som VW. Den stikker seg ikke ut på annen måte i trafikken enn ved at Soul generelt blir lagt merke til på grunn av høyreist ytre og ungdommelig formspråk.
Friskt pust
Testteamet falt umiddelbart for Soul, ikke minst på grunn av den gode og litt opphøyde sittestillingen, det friske interiøret, det omfattende utstyret og den hyggelige prisen som ligger flere titusen kroner under Golf.
Ved ikke å ankomme elbilfesten som førstemann, har Kia tatt teknologien et skritt videre for å spare strøm: Varmepumpe som kan innstilles slik at kun førerplassen varmes opp. Fikst fordi det gir ekstra rekkevidde om vinteren. Selvfølgelig har Soul varme i rattet, varme i baksetet og varme/kjøling (som eneste) i forsetene. Solid drakraft fra bunnen gjør alle tre til raske bybiler. Akselerasjon til 80 km/t går for alle tre unna på rundt sju sekunder som er å regne som høyst akseptabelt.
LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Kia Soul EV
- Testvurdering og poeng Nissan Leaf
- Testvurdering og poeng Volkswagen e-Golf