-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Fra rekordbil til den autonome fremtiden
Kinesiske startup-en NIO, som dro til Nürburgring med sin megawatt sterke superbil og satte en rekord eller tre, kom nylig skikkelig ned på jorden. De har vist sin visjon for en familiebil. Autonom riktignok – noe måtte det jo være.
Det har ikke tatt lang tid å få oss til å gjespe når vi ser på interiørkonsepter med stoler i alle retninger, med ratt som forsvinner inn i dashbordet, med interiører som fungerer som store infotainment-skjermer.
Det skal mye til før den slags fremtids-skisser skal virke radikale nå.
Les også: Rekordbil-elbil fra Kina
«Sett det før»
Så når vi ser et nytt forslag på en 2020 bil og oppdager kvadratkilometere med vinduer som kan mørknes og fungere som en form for interface, er det ikke lenger spesielt oppsiktsvekkende.
Så stakkars NIO, som har vist at de gjør ting, ikke bare skryter av det på forhånd, når de nå viser sin EVE, en fremtidsbil, kan vi være litt for kjappe og si at vi har sett det meste før.
Men det er detaljer her man bør stanse opp litt ved. De store dørene som sleider forover, for eksempel, og som gjør at hele bilsiden åpner seg for ingress eller egress. Og med en innvendig design som gjør at du må gå inn bak og bevege deg forbi baksetene for å komme forover.
VIP-setet er det du finner ved siden av sjåføren. Det kan du gjøre så å si hva du vil med, men heldigvis er det så god plass der inne at når bilen er i robot-modus, kan du banke vedkommende på skulderen og forslå at nå vil gjerne du ta en høneblund i luksus-setet. Ikke noe problem å bytte plass.
Multivisjon
Det er en rekke skjerm-muligheter her. En stor sentral skjerm som tar jobben for det tradisjonelle instrument-området. Men i tillegg kan hele ruta omdannes til en kino der du kan få opp det meste, for eksempel POI’s langs ruten, med historikken – til og med hvordan den kirken så ut for 120 år siden – rullende.
Det er mengder av transparente flater her, men alle kan selvfølgelig mørknes og eventuelt gjøres helt ugjennomsiktige. Og nettingen er slik at du kan kjøre full videokonferanse, eller hente opp gårsdagens Nettflix-film som du ikke rakk å se.
Og selvfølgelig har vi en solid porsjon kunstig intelligens om bord, slik at du nesten ikke behøver fortelle hvor du skal hen, engang. Bilen vet det allerede.
Og med en NIO-racer som kjørte rundt Circuit of The Americas i Austin på 2.40.33 uten at noen tok i rattet, behøver man ikke bekymre seg om selskapets autonome kompetanse.
Dessuten er det åpenbart at noen tar denne på alvor. Nick Sampson, som er utviklingssjef hos Faraday Future, har vært på nettet og beskylt EVE for å være et rent plagiat av deres bil!