I en solid opphenting de siste månedene og etter en skikkelig fight de siste dagene av året, halte Volkswagen 2019-serien i land med 151 biler foran Tesla. Men 15.683 Model 3 gjør ikke bare Teslaen til enkeltmodellvinneren, 5.658 biler foran VW Golf, men også til den tredje mest kjøpte bilmodellen på ett år i norsk bilhistorie.
Et av de virkelig store spørsmålene ved inngangen til 2019 var om Tesla hadde oversolgt Model 3. Hvor mange av dem som sto på ventelisten hadde signert? Ville det bli et blaff med de første kundebilene helt i slutten av februar, og så stille noen måneder etterpå? Hvor stor kunne en elektrisk og ganske upraktisk sedan fra California bli?
Nå foreligger svaret. Den feide tvilerne av banen og banket alle. 15.683 biler er det tredje største volumet på ett år i norsk bilhistorie, og ingen har levert ut flere biler på én måned enn Tesla gjorde med Model 3 i mars.
Jaktet rekord Det var tidlig på høsten helt tydelig at Tesla jaktet på VW Bobles 50 år gamle årsrekord fra 1969: 16.706 biler. Slik gikk det ikke. Golfs andreplass på 16.388 biler fra 2015 står også, men Tesla sikret tredjeplassen på pallen.
Som i 2018 var fem av de ti mest kjøpte bilmodellene i fjor rene elbiler. Og selv om både salget av elektriske biler dabbet av mot slutten av året økte volumet med 30,9 prosent sammenliknet med året før og endte på 42,4 prosents andel i et bilmarked som stoppet på 142.381 enheter, ned 4,5 prosent fra 2018 og det dårligste i volum siden 2013.
Bensin taper Bensin- og dieselvariantene sto i fjor for innpå en tredel av samlet personbilvolum. Dieselbilene er på grunn av det lavere forbruket og god renseteknologi igjen tatt inn i varmen, særlig utenfor de store byene. Derfor sank salget av bensinbiler betydelig mer enn salget av dieselbiler i fjor, og de to drivstoffene endte med nær identisk markedsandel.
Annonse
Det høye volumet av Tesla Model 3 er også en direkte årsak til at halvparten av alle som valgte ny bil i fjor endte opp med firehjulsdrift. Med Audi med imponerende 5.377 e-tron hjalp også godt til.
Ladehybridene tilbake En tydelig trend mot slutten av 2019 var at de ladbare hybridene er tilbake, men med betydelig bedre elektrisk rekkevidde for å tilfredsstille EUs utslippskrav.
Ved utgangen av mars satt det ladehybrid teknologi i 12,3 prosent av de nye bilene. I desember var andelen oppi 23 prosent, og som i så mange år tidligere med Mitsubishi Outlander som den soleklare vinneren.
Bruktimport ned Bruktimporten lider under svak norsk krone og var ned 27,8 prosent i fjor. Fortsatt dominerer de fire modellene Nissan Leaf, Mitsubishi Outlander, Kia Soul og VW Golf. 44 prosent av de brukte bilene som kommer til landet har elektrisk motor under panseret.
Prognosene for personbilvolumet i 2020 spriker. Opplysningsrådet for Veitrafikken tror på litt nedgang, mens bilimportørene tror på økt volum til 150.000 enheter. Men alle er samstemte i at andelen biler med ledning vil øke, kanskje så mye som til 80 prosent av de nye bilene.