-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Verdens billigste bil
Noen av dere har sikkert handlet en 10.000 kroners klokke for 100 kroner på Alibaba – Kinas Amazon. Nå kan du kjøpe elbil der. Til 930 dollars.
Jeg aner ikke hva bilen heter, men den er bygget hos noen som kaller seg Changzhou Changli Vehicle Factory (grunnlagt i 1996), så da heter kanskje bilen Changli?
Modellnavnet er enten New Energy Mini Electric Car for Adults - NEMECA?, eller Four-wheel electric environmental protection car small electric car – FEEPCSEC.
Det er utrolig mange detaljer Alibaba gir på dette røverkjøpet. Utvendige mål er for eksempel 250 x 150 x 180 cm og den veier 323 kg – med en kapasitet på like mye – det vil si fire vokse mennesker. Om de virkelig får plass inni bilen sies det ikke noe om.
Den blir faktisk presentert som en bil for eldre mennesker som skal hente barn i barnehager eller på skoler – åpenbart en stor målgruppe i Kina.
Det er muligens flere batteripakker eller motoralternativer å velge mellom – rekkevidde blir i hvert fall oppgitt til 40-100 km, og ladetid: 7-10 timer. Toppfart er 30 km/t (lovbegrenset for denne kjøretøytypen som heter Electric Mobility Scooter).
Du kan selv velge farge på karosseriet, og det er en rekke muligheter for å produsere og kline på dine egne dekaler. Særlig hvis du kjøper 100 biler av gangen blir denne muligheten ganske billig. Solcelletak kan du også få.
Men selve bilen får du ikke gjort noe med. Hva skal vi kalle typen? En slags crossover, med høy sittestilling og et karosseri kuttet ganske brutalt både foran og bak.
Men grillen imponerer, den fantastiske styling-finta med frontlysene også – flushe langt bakover mot frontruta (men der selve lykten ser ut som den er hentet fra en gammel dynamosykkellykt).
Og hva med den store bakdøren med antydninger av reservehjul på innsiden – Suzuki Jimny har ikke gjort det bedre.
Og du skjønner jo at sikkerheten er satt i høysetet her – bare se på disse støtfangerne. Makan har du ikke sett siden Safari Rallyet på 60-tallet.
Og med det takstativet med full lysstripe i front – jeg kan ikke tenke meg noe som vil kunne kuppe trafikkbildet bedre enn denne.
Hva transporten vil koste har jeg ikke sjekket, men jeg har en følelse av at du kan kjøpe to eller tre av disse før du er på prisen av en normal golf-bil.
Men med en titt på den videoen som viser produksjonen hos Changli får du en slags forklaring på hvorfor prisen ikke er høyere. Du finner den her.