NIO åpner for bestilling

Fra i dag er nok en kinesisk nykommer klar for bestilling. En stor SUV med utskiftbare batteripakker, hva nå det måtte være godt for.

Publisert Sist oppdatert

NIO er et merke som ønsker å skille seg ut ved å være noe annet en «enda en el-SUV fra Kina». Her er det snakk om å bygge opp en ny merkevare, blant annet gjennom NIO House i Oslo sentrum som åpner i morgen.

Slik blir NIO-opplevelsen

Europas første NIO House skal du få mer om i morgen – Jon Winding-Sørensen har vært der på en forhåndstitt.

En unik service fra NIO er at de skal bygge opp et nettverk av servicestasjoner med BaaS (Battery-as-a-Service) hvor du får byttet batteri på tre minutter – like kjapt som du fyller en tank med bensin eller diesel.

Men dette koster selvsagt penger, og vi er usikre på hvem som vil benytte seg av tilbudet.

Den første stasjonen skal ligge i Lier ved Drammen, men på sikt skal det bli et tyvetalls av dem spredt landet rundt.

NIO skal selges via nettbutikk, slik vi etter hvert har blitt vant med fra Tesla og flere, men de oppretter servicesentra hvor kundene kan henvende seg for å få hjelp.

Norges første service- og leveransesenter for NIO ligger på Ensjø i Oslo. Etter hvert kommer det servicepartnere i Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim i samarbeid med etablerte aktører som Frydenbø, Kverneland og Nardo.

Kunder som kjøper en NIO ES8 Signature Edition 100 kWh sammen med et BaaS-abonnement kan dra nytte av seks batteribytter inkludert servicegebyr for en ekstrakostnad på 1999 kroner i måneden. Batteribytte er et supplement til normal lading.

NIO ES8 Signature Edition er tilgjengelig for umiddelbar levering med et batteri på 100 kWh, tilsvarende en WLTP rekkevidde på opptil 500 kilometer.

Norske brukere kan nå også bestille både NIO ES8 og NIO ES8 Signature Edition med 75 kWh batteri for levering i juli 2022. Batteriet har en WLTP rekkevidde på opptil 375 kilometer.

ES8 Signature Edition er ifølge NIO en velutstyrt modell som inkluderer alt av NIOs teknologier, inkludert aktiv luftfjæring, den digitale kjøretøysassistenten NOMI 2.0, det avanserte kjøresystemet NIO Pilot, samt trådløs maskin- og programvareoppdatering, og Firmware over the air (FOTA).

Bilen ble nettopp tildelt beste rangering med fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstester.

Norske brukere kan velge mellom seks- eller syvseters konfigurasjon i NIO ES8. Kjøretøyet har maksimalt bagasjeromsvolum på 1901 liter med alle seter nedfelt, og kapasiteten er på 871 liter med tredje seterad nedfelt.

NIO ES8 har 534 hestekrefter og gjør 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder. Bilen er 502 cm lang, 196 cm bred, 175 cm høy og har en akselavstand på 301 cm.

– Nordmenn elsker store, romslige SUV-er med firehjulsdrift og solid rekkevidde. Vi tror NIO ES8 huker av alle boksene for norske brukere, og vi er glade for at vi kan tilby en konkurransedyktig pris for en såpass stor bil, sier NIOs norske sjef, Marius Hayler.

*Pris inkluderer ikke frakt og omkostninger.

NIO priser fra*

Versjon

Med BaaS

Måndelig BaaS abonnementsavgift

75kWh

(eks. BaaS)

100kWh

(eks. BaaS)

NIO ES8: 7-seter

kr 519.000

1.399 (75 kWh)

1.999 (100 kWh)

kr 609.000

kr 679.000

NIO ES8: Signature Edition: 7-seter

kr 599.000

1.399 (75 kWh)

1.999 (100 kWh)

kr 689.000

kr 759.000

NIO ES8: 6-seter

kr 529.000

1.399 (75 kWh)

1.999 (100 kWh)

kr 619.000

kr 689.000

NIO ES8 Signature Edition: 6-seter

kr 609.000

1.399 (75 kWh)

1.999 (100 kWh)

kr 699.000

kr 769.000

Powered by Labrador CMS