MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric
MG5 Electric

Alternativ familiebil

Lenge var stasjonsvognene dominerende blant norske familier, men de siste årene har salget vært nedadgående mens SUV-ene har skutt i været. Kan en elektrisk stasjonsvogn snu trenden?

Publisert Sist oppdatert

Selv om det ble satt ny rekord i antall registreringer i fjor, viste salget av stasjonsvogner en nedadgående trend (- 32%) slik det har gjort de senere årene.

Ifølge OFV ble det kun registrert 9157 nye stasjonsvogner på norske skilter i 2021, noe som utgjorde beskjedne 5,2 prosent av nybilsalget mens de i 2020 sto for 9,6 prosent. For ti år siden var andelen hele 31 prosent.

Toyota Corolla var i 2021 Norges mest solgte stasjonsvogn, foran Volvo V60 og Skoda Octavia – sistnevnte med en nedgang på hele 63 prosent, noe som delvis skyldes generasjonsskiftet, men trolig også at flere tradisjonelle Octavia- og Superb-kunder i stedet valgte nykommer Enyaq.

Nå melder MG seg på med det de omtaler som verdens første elektriske stasjonsvogn, MG5. De frister med en attraktivt priset bil i to utstyrsnivåer. 309.990 kroner er hva du må ut med for MG5 Electric Comfort, og plusser du på 15.000 kroner får du Luxury-utgaven.

Bilen hører hjemme i det såkalte C-segmentet, også kjent som Golf-klassen, med en lengde på 460 cm, en bredde på 182 cm og en høyde på 154 cm.

Bagasjerommet har en kapasitet på 479 liter som øker til 1367 liter med nedlagte bakseter (60:40). I tillegg skryter importøren av hele 27 oppbevaringsrom foran og bak.

Andre viktige momenter for norske bilkjøpere er at den kan trekke henger på inntil 500 kg og laste 75 kg på taket slik at mulighet for skiboks og sykkelstativ er ivaretatt.

Bilen som skal selges i Norge har en batteripakke på 61,1 kWt som skal holde til en rekkevidde på 400 km basert på WLTP-syklusen.

Med trefaset AC-lader får du en effekt på inntil 11 kW, og den kan hurtiglades med inntil 87 kW slik at du fyller batteriet til 80 prosent på rundt 40 minutter under ideelle forhold.

Motoren driver forhjulene og har en effekt på 115 kW (156 hk) mens maks dreiemoment er 280 newtonmeter. Oppgitt toppfart er 185 km/t og den tar deg til hundre på 8,3 sekunder.

Som standardutstyr i Comfort inngår blant annet klimaanlegg, LED hoved- og baklykter, digitalt kombiinstrument, multifunksjonsratt i skinn, 16-tommers lettmetallfelger og nøkkelfri adkomst.

Videre har bilen ni avanserte førerassistentsystemer, som adaptiv cruise-kontroll, kollisjonsvarsler med automatisk nødbrems, filholderassistent og køassistent.

Luxury har i tillegg automatisk klimaregulering, 360-graders parkeringskamera, innvendig speil med automatisk avblending, førersete med elektrisk regulering og korsryggstøtte, setetrekk i kunstskinn og 17-tommers felger.

MG5 Electric lanseres i mars og blir da fjerde modell fra merket som kun har vært et par år på det norske markedet. De øvrige modellene er:

Siden relanseringen av merket i februar 2020 er det registrert 6831 nye MG på norske skilter.

Her finner du oversikt over norske forhandlere.

Priser (ekskl. frakt/levering):

MG5 Electric Comfort versjon

fra kr 309.990

MG5 Electric Luxury versjon

fra kr 324.990

Tekniske data MG5 Electric Long Range

Maks. effekt

156 hk (115 kW)

Maks. dreiemoment

280 Nm

Aks. 0-100 km/t

8,3 sek

Toppfart

185 km/t

Batterikapasitet

61,1 kWt

Rekkevidde (WLTP)

400 km

Energiforbruk

175 Wh/km

Ombordlader (AC)

11 kW

Ladetid DC 5–80 %

40 min (temperaturavhengig)

Mål

4600/1818/1543 mm (L/B/H)

Akselavstand

2659 mm

Bagasjerom

479-1367 liter

Egenvekt

1562 kg

Maks. hengervekt

500 kg

Powered by Labrador CMS