-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Marvel R, ny MG-SUV
MG er i ferd med å rulle ut Marvel R, merkets andre elektriske SUV, og priser den nær 4,7 meter lange bilen like aggressivt som de priset suksessen ZS. Det betyr startpris på 340.000 kroner for rimeligste 2WD-variant og 418.000 kroner med 4x4.
Med drøyt 6000 solgte ZS på snaut to år er MG klar til å fyre av neste trinn i den elektriske raketten: Marvel R, en mellomstor SUV, 4,67 meter lang, og direkte konkurrent til eksempelvis Skoda Enyaq og VW ID.4.
MGs norske suksess er helt klart knyttet til deres aggressive prising av ZS som fullspekket koster, ex levering, under 250.000 kroner.
Starter på 340.000 kroner
Forholdsvis aggressiv prising gjelder også for Marvel R når den starter på 340.000 kroner, riktignok kun med bakhjulsdrift, men 70 kWt (brutto) batteripakke skal holde til 400 WLTP-kilometer.
Denne gang inneholder standardpakken ganske mye utstyr som varmepumpe, flere førerstøttesystemer, LED-lys foran og bak, klimaanlegg med to soner, parkeringshjelp foran og bak og sotede vinduer.
Marvel R har også elektrisk oppvarmede sidespeil, panoramasoltak, fire USB-porter, nøkkelfri tilgang, multifunksjonsratt i skinn, delskinnseter og førersete med 6-veis elektrisk justering og minnefunksjon.
Legg på 37.000 kroner, så inkluderer MG mer utstyr som 360 graders kamerafunksjon, ambientebelysning, bakluke som åpnes med å føre foten under støtfangeren og Bose lydanlegg.
4x4 og mer motoreffekt
Med 4x4 varianten priset til 420.000 kroner økes motoreffekten fra 180 til 288 hk, men fordi batteripakken er den samme reduseres rekkevidden til 370 km.
Begge variantene laster 357/1396 liter i bagasjerommet, mens 2WD-modellen i tillegg har 150 liter bagasjeplass under panseret.
Eksternt strømuttak
Hyundai/Kia var først ute med teknologi som gjør det mulig å bruke batteriet som energikilde til å drive hva som helst med stikkontakt. Marvel R vil også ha samme løsning og begrenset til 2500 watt.
Det ser ut til at kinesiske bilprodusenter nå forsøker å overgå hverandre i skjermstørrelse inne i bilene. MG trår skikkelig til i Marvel R med hele 19,4 tommer på infotainmentskjermen, men holder instrumentskjermen på 12,3 tommer.
DC-lader bare på inntil 92 kW
På minussiden noterer vi forholdsvis lav DC-ladefart på maksimalt 92 kW, men det hjelper om den reelle farten er i nærheten av den oppgitte. Generelt gjelder at høy ladefart betinger mer avansert overvåking av batteriet som igjen drar opp prisen på bilen. Vi lover å komme tilbake til det i test av Marvel R.
I Europa selges Marvel R med maksimal hjemmeladefart på 11 kW.
MG Marvel R er det europeiske navnet på den oppgraderte utgaven av Roewe Marvel X, satt i produksjon i Nanjing i 2018. Varianter med det minste batteriet på 52,5 kWt er uaktuelt i Norge.
MG Marvel R | Firehjulsdrift | Bakhjulsdrift |
Comfort | … | Fra kr. 339 990 |
Luxury | … | Fra kr. 377 000 |
Performance | Fra kr. 418 000 | … |
Motortype | Elektrisk | Elektrisk |
Samlet ytelse | 288 hk/665 Nm | 180 hk/410 Nm |
Batteri (brutto) | 70 kWt | 70 kWt |
Lading DC/AC | 92 kW/11 kW | 92 kW/11 kW |
Drivlinje | 1A/firehjusldrift | 1A/bakhjulsdrift |
0-100 km/t | 4,9 sek | 7,9 sek |
Toppfart | 200 km/t | 200 km/t |
CO2/NOx | 0 g | 0 g |
Strømforbruk/100 km | 20,9 kWt | 19,4 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 370 km | 402 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 467/192/161 cm | 467/192/161 cm |
Akselavstand | 280 cm | 280 cm |
Bilvekt | 1920 kg | 1810 kg |
Bakkeklaring | 13,2 cm | 13,4 cm |
Tilhengervekt | 750 kg | 750 kg |
Bagasjerom foran | … | 150 liter |
Bagasjerom bak | 357/1396 liter | 357/1396 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A | A |
Euro NCAP | Ikke testet | Ikke testet |
Kilde: Produsent |