-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
Aston Martin på jakt
De har stolte tradisjoner innen racing. Nå vil Aston Martin sette en ny rekord.


19. - 20. mai er det klart for 24-timers løp på Nürburgring.
Over 150 biler er påmeldt, men det er spesielt en bil som skiller seg ut; Aston Martin Hybrid Hydrogen Rapide S.
Med denne bilen har Aston Martin to mål for øye: Vise fram ny teknologi og bli den første bilen til å kjøre en runde i ett internasjonalt billøp uten CO2-utslipp.
For å klare dette har Aston Martins ingeniører jobbet tett med hydrogeneksperter i det østerrikske firmaet Alset Global.
Selv om bruken av hydrogen de siste årene først og fremst har handlet om brenselceller, har Aston Martin gått for en løsning der gassen brukes direkte som drivstoff i motoren.
Blanding
De to firmaene har tatt utgangspunkt i Astons velkjente 6.0-liters V12 motor, som har fått to nye turboer.
I tillegg er drivstofftilførselen endret, og det er montert inn fire ekstra tanker av karbon som kan holde 3.5kg hydrogen under 350 bars trykk, som leveres direkte til motoren.
Vips kan bilen kjøres på enten bensin, hydrogen eller en blanding av de to drivstoffene.
Dermed får Hydrogen Rapide S en utvidet rekkevidde på 25 mil, pluss det den kan kjøre på det som finnes i bensintanken.
Fokus på sikkerhet har vært viktig. Og både hydrogensystemet og de fire karbontankene er alle bygd etter strenge sikkerhetsforskrifter, og er godkjent av DMSB (Deutscher Motor Sport Bund).
24-timers løpet på Nürburgring er det 41. i rekken og Aston Martin deltar for åttende året på rad.
Billig?
Målet med prosjektet er ifølge Alset og Aston Martin, å vise at om infrastrukturen var på plass, ville man kunne bygge fungerende hydrogenbiler allerede i dag.
De hevder også at kostnaden for systemet bare hever prisen med 15 prosent. Det høres kanskje ikke så mye ut, men husk at 15 prosent av prisen på en Aston Martin fortsatt er noe mer enn tilsvarende prisøkning på en Polo…