Opel Astra Electric
Opel Astra Electric
Opel Astra Electric
Opel Astra Electric
Opel Astra Electric
Opel Astra Electric
Opel Astra Electric

Opel Astra

Snart kommer den som elbil

Opel lanserte ny Astra som ladbar hybrid tidligere i år, men nå kommer variantene som etter alle solemerker blir bestselgere i Norge. Velg mellom stasjonsvogn og kombikupe.

Publisert Sist oppdatert

Med en rekkevidde på opptil 413 kilometer og bagasjerom på 516 liter kan nye Astra Sports Tourer Electric bli et alternativ som oppfyller manges krav til kompakt familiebil.

– Introduksjonen av Astra Electric og Astra Sports Tourer Electric er et bevis på hva Opel mener når de snakker om «Greenovation» av mobilitet. Den er en viktig milepæl på veien mot å bli et helelektrisk merke i Europa, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.

I Norge har nye Opel Astra frem til nå vært tilgjengelig som ladbar hybrid. Nå tar den steget inn sammen med helelektriske Corsa-e og Mokka-e.

Elektrisk kjøreglede

Nye Astra har fått god mottakelse, og med helelektrisk drivlinje blir den også langt mer relevant for det norske markedet. Motoren har en effekt på 115 kW (156 hk) og maks dreiemoment på 270 Nm.

I tråd med sitt tyske opphav er den elektriske kompaktbilen fra Opel tilpasset kjøring på Autobahn.

Der mange andre biler i denne klassen har begrenset topphastigheten til 150 kilometer i timen eller lavere, har nye Astra Electric en toppfart på 170 km/t. Føreren kan selv velge mellom tre kjøremodi: Eco, Normal og Sport.

Energien lagres i et 54 kWt litium-ion-batteri som gir Astra Electric en rekkevidde på opptil 416 kilometer etter WLTP-syklusen. Det er relativt kort i dagens marked.

Effektivitet er stikkordet både for utnyttelse av plassen og forbruket til Astra Electric. Et forbruk på 12,7 kWt per 100 kilometer sørger for god rekkevidde, uansett om du velger femdørs kombi eller stasjonsvogn.

Ved lengere turer kan 80 prosent av batterikapasiteten lades på 30 minutter med en ladefart på 100 kW. I tillegg er alle Astra Electric utstyrt med trefase 11 kW ombordlader, for dem som har ladeboks hjemme.

Godt med plass

Takket være smart plassering av batteriene i bunnen av bilen har Astra Electric tilsvarende egenskaper som de fossile og hybride utgavene. Som stasjonsvogn byr Astra Sports Tourer Electric på 516 liter bagasjeplass med alle setene oppe, eller 1553 liter om du legger ned baksetene.

Det finnes kun én elektrisk stasjonsvogn på det norske markedet i dag – MG5 Electric med startpris på 315.000. Denne er det ifølge OFV registrert 500 stykker av hittil i år.

Innvendig leverer nye Opel Astra Electric det Opel definerer som klasseledende komfort og ergonomi. Setene er i Opel-tradisjon sertifisert av Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR), og byr på unik stabilitet, og komfort.

To store skjermer på til sammen 20 tommer sørger for å levere all viktig informasjon til føreren, samtidig som alle sentrale funksjoner fortsatt betjenes via fysiske knapper.

Opel Astra Electric leveres med stort head-up-display og norsk stemmegjenkjenning, noe som gjør at føreren kan holde fokus på veien.

I tillegg til nyeste generasjon førerstøttesystemer kommer også nye Astra Electric med en annen Opel-spesialitet - blendingsfrie Intelli-Lux LED® Pixel Light, med totalt 168 LED-elementer.

Nye Opel Astra Electric vises for første gang i begynnelsen av neste år. PR- og informasjonssjef Stein Pettersen i Bertel O. Steen sier de første bilene etter planen kommer til de norske forhandlerne på forsommeren 2023.

Opel Astra Sports Tourer Electric
Opel Astra Sports Tourer Electric
Opel Astra Sports Tourer Electric
Opel Astra Sports Tourer Electric
Opel Astra Sports Tourer Electric
Opel Astra Sports Tourer Electric
Opel Astra Sports Tourer Electric
Opel Astra Sports Tourer Electric
Opel Astra Sports Tourer Electric
Opel Astra Sports Tourer Electric
Powered by Labrador CMS