-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Tuk-tuk med e-tron-trøkk
Plutselig gikk rickshaw fra å være et primitivt, tilbakestående kjøretøy til å bli cutting edge teknologi med signaler om en kommende sosial revolusjon.
Eller kanskje å ta i – men her har vi et Audi-initiativ som det er verdt å stanse opp ved.
Elbil-batterier varer ikke evig, men mye lenger enn du kanskje tror. Når de ikke lenger er brukbare for fullvoksne biler, er de ofte brukbare for andre formål.
Sammen med en indisk startup, Nunam og Audi Environmental Foundation, har et gjeng på tolv Audi traineer i Neckarsulm plukket gamle batterier av utslitte test-e-troner.
De skal inn i disse moderne rickshawene bygget i Tuk-tuk-miljøet i Neckarsulm, som nå skal testes ut i virkeligheten hjemme i India.
Litt slitne batterier spiller liten rolle i denne innsatsen. Rickshawer kjøre ikke fort og ikke langt. (Men de kan bære på utrolige mengder kilo.)
Dette med second life batterier er bare en liten del av historien.
For det første ser man for seg at dette skal bli et innslag i selvstendige-kvinner-utviklingen. Med disse trehjulingene blir det enklere for kvinnene å bringe egne produkter til markedet for å selge dem. Full kontroll over hele logistikk-kjeden.
For det andre ser man muligheter for å bryte strøm-fra-kull kjeden om dominerer i India. Her planlegger man også å bruke et ekstra e-tron batteri som strømbuffer i heimen.
Solceller på taket produserer mye i solrike India. Det lader opp bufferbatteriet om dagen, og om natten tar man strøm derfra og lader opp rickshawen.
Det er planlagt at pilotprosjektet skal starte tidlig neste år. Non profit-organisasjonen Nunam, som har hatt kontakt med Audi i flere år, skal overvåke det hele og samtidig være på utkikk etter alternativ batteribruk hele veien.