Audi RS 4

La deg ikke lure av stasjonsvognkarosseriet – Audi RS 4 har ytelser som kan parkere en Porsche 911!

Publisert
200 km/t på 17 sekunder

Fort og behagelig
Men det går fort nok, og det går så uforskammet behagelig for seg i RS 4. Hjuloppheng, bremser og hjul er tilpasset motoren og det betyr sportslig, men likevel takler RS 4 både Autobahns ujevnheter og den dårlige asfalten på småveier overraskende behagelig. Det slår riktignok litt hardt på tverrgående asfaltkanter, men bortsett fra det er komforten vesentlig bedre enn jeg hadde forventet av en bil som står på 255/35ZR18 dekk.

Grom lyd
Støy er ikke noe problem så lenge du synes motorlyd er underholdende. Selv om støy-nivået er på et rimelig nivå, levner nemlig ikke RS 4 noen tvil om at den har en svært så potent maskin under panseret.

Fantastisk motor
V-sekseren er en avansert og påkostet sak. Utgangspunktet er Audis 2,7-liters V-sekser med to overliggende kamaksler pr sylinder-rekke, og fem ventiler og to turboer, samme motor som brukes i S4, men som da gir beskjedne 265 hk og 400 Nm. I RS 4 har den vært innom Cosworth Technology som nå eies av Audi-gruppen. Resultatet er en fantastisk motor. Den har riktignok litt ladeforsinkelse, men dreiemomentet kommer likevel mykt, men rått. 440 Nm og 380 hk slipper du ikke fri uten at du merker det.

2,7-literen har en imponerende dreiemomentkurve. Allerede ved 2500 o/min ligger den på 440 Nm, og der ligger den til 6000 o/min. Her kan vi snakke om trekkraft over hele registeret. Effektkurven er også litt spesiell – den ligger nemlig flat på 380 hk fra 6100 til 7000 o/min. Dette er kanskje ikke det turtallsområdet denne motoren oftest opererer i, men spesielt er det likevel.

Kraftige bremser
Mens RS 2 ble utviklet hos Porsche, er det nå Audis eget selskap Quattro Gmbh som har utviklet og produserer RS 4. Foruten de mange endringene i drivlinjen, og de modifiserte hjulopphengene som blant annet senker RS 4 2 cm i forhold til en vanlig A4, er også bremsene kraftig forsterket. Foran brukes ventilerte skiver med 360 mm diameter. De er produsert i komposittmateriale og er festet med 14 pinner som et “flytende oppheng av skivene. En løsning som er hentet fra motorsporten og som gir mindre risiko for at det skal oppstå kast i skivene ved ekstrem bruk.

For å få plass til de store skivene er RS 4 utstyrt med 18-tommers felger. For å gi plass til de kraftige hjulene med 255-brede dekk er både for- og bakskjermer bygd ut. Andre kosmetiske endringer er den kraftige støtfangeren med store luftinntak og luftslisser på sidene, bredere kanaler, samt hekkspoiler og støtfanger med luftslisser sørger for at RS 4 både har et potent utseende og aerodynamikk som gir god stabilitet helt på til toppfart.

Utfordrer Porsche 911
For de fleste er toppfarten uvesentlig og det gjelder også de fleste RS 4 kunder. Det er nemlig når svingene kommer tett at RS 4 tar pusten fra en, spesielt hvis du også kan utnytte akselerasjonen i området 70 til 100 km/t. Akselerasjonen er imponerende, og uten firehjulsdrift hadde det vært umulig å utnytte V-sekserens kjempekrefter. Quattro Gmbh har finpusset hele chassiset, og har her en bil som uten blygsel utfordrer Porsche 911 både når det gjelder kjøreegenskaper og prestasjoner, i alle fall i det lavere fartsområdet.

Sportsbil
Styringen er nydelig og har akkurat den følsomheten en forventer i en sportsbil. Går du på gassen ut av svingen, sørger de 440 Nm dreiemoment for at dekkene virkelig må slite for å holde på veigrepet, og styringen er så følsom at du kjenner i rattet akkurat hvor mye dekkene sliter. Denne bilen er krevende når det går fort, først og fremst fordi det har lett for å gå veldig fort.

Likevel er den lettkjørt og komfortabel ved normal kjøring, og plassforholdene og komforten er faktisk bedre enn i en vanlig A4 Avant med senkesett og lavprofil dekk. Interiøret er litt mer påkostet enn i en standard A4, men det er først og fremst setene og bruken av skinn som løfter RS 4-interiøret.

Utstyrsnivået er det ikke noe å utsette på. RS 4 leveres med klimaanlegg, ESP og skinn-interiør som standard, og har du behov for skreddersøm, er jo det Quattro Gmbhs spesialitet så her skulle alt ligge til rett for at du kan få en bil etter din smak. Spesielt mange RS 4 vil du neppe få se på veiene. I år regner Audi med at de skal selge 3000 biler, mens Quattro Gmbh har planlagt årsproduksjonen til 4500 biler. Produksjonen skjer i Neckarsulm.

Prisen er i skrivende stund ikke fastsatt, men regn med at den havner i området rundt en million kroner.

Powered by Labrador CMS