Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell
Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell
Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell
Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell
Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell
Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell
Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell
Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell
Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell
Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell
Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell
Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell
Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell
Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell
Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell
Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell
Mercedes-Benz B-Klasse F-Cell

Mercedes med brenselcelle til Norge

Mercedes setter i gang serieproduksjon av B-Klasse F-Cell, en elbil drevet av brenselceller. Snart kan du få den på norske skilter.

Publisert Sist oppdatert

Nå er det kanskje en mild overdrivelse å kalle dette en serieproduksjon, men fra våren 2010 skal Mercedes lage en serie på 200 eksemplarer ved sitt anlegg i Sindelfingen.

Tyskland og USA blir blant de første markeder, men kryss i taket! Det gjør også Norge.

Hit kommer ca 10 eksemplarer innen neste sommer, og disse skal leases til utvalgte kunder for en prislapp på mellom åtte og ti tusen kroner per måned. Her ligger det uante PR-muligheter for en tilfeldig Fredrik H eller en Petter S!

Hjertet i B-Klasse F-Cell er en elmotor drevet av en såkalt brenselcelle som produserer elektrisk kraft om bord i bilen. Det eneste som kommer ut i den andre enden er rent vann.

Sandwich

Det meste av drivverket plasseres i det såkalte sandwich-gulvet i B-Klasse. Dermed blir komfort og bagasjeplass som i modellene med forbrenningsmotor.

Motoren yter 100 kW (136 hk) og har et maks dreiemoment på 290 Nm. Rekkevidden per fylling er 400 km, og Mercedes sammenligner kjøreglede og dynamikk med en tilsvarende bil utstyrt med 2-liters bensinmotor.

Forbruket er derimot beskjedent – det tilsvarer 0,33 liter diesel på mila. Kulde skal heller ikke være noe stort problem, den såkalte ”stacken” skal kunne fyres ved minus 25. Optimal arbeidstemperatur for systemet er 80 grader.

HyNor

Det er hydrogen som gir næring til brenselcellen, og vannstoffet lagres i tre tanker under et trykk på 700 bar. Hver tank rommer i underkant av 4 kg hydrogen i gassform.

Norge er et av få land som har en viss infrastruktur for hydrogenbiler, det såkalte Hy-Nor-prosjektet som skal gjøre det mulig å kjøre en hydrogenbil mellom Oslo og Stavanger. Det er nok årsaken til at vi blir med i det eksklusive selskapet i denne tidlige fasen.

LES: Vi har kjørt på hydrogen i Norge

Daimler fortsetter å investere i forskning og utvikling tross tøffe tider i bilbransjen.

B-Klasse F-Cell er forløperen til det selskapet håper blir en serie miljøbiler i 2015, med tre alternative drivkilder – ren batteridrift, elmotor med brenselcelle og elmotor med såkalt ”range extender”.

Vi møtte teknologien i CONCEPT BLUE ZERO på årets Detroit-utstilling

Powered by Labrador CMS