-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
Mercedes på elbilgaleien
Mercedes lanserer sin første elbil. Den inneholder typiske Mercedes-kvaliteter og blir trolig den mest praktiske elbil på markedet. Men prisen er langt fra avskrekkende.
Mercedes foretar et ansiktsløft av B-Klassen i forbindelse med innfasingen av Euro6-motorer. Samtidig lanserer de to nye drivlinjer gjennom B 200 Natural Gas Drive og B Electric Drive.
Gassdrift er populært i mange markeder, blant annet i Nederland har drosjene kjørt på gass i årtier. Utgaven med elmotor vil nok derimot få en kjølig mottagelse i de fleste europeiske markeder – med unntak av annerledeslandet Norge.
Hva slags bil er dette?
Bilen er basert på en vanlig B-Klasse og innehar nesten de samme egenskapene. Det betyr høy sittestilling, god komfort og et bagasjerom på hele 510 liter – det er vesentlig større enn hos konkurrentene (med unntak av Tesla).
Motor / drivverk?
Elmotoren har hele 180 hestekrefter (132 kW) og et dreiemoment på 340 Newtonmeter som er på plass fra første omdreining. Den er dermed vesentlig kraftigere enn populære elbiler som Nissan Leaf og VW e-Golf. BMW i3 har 170 hk, men vesentlig lavere vekt.
Null til hundre går unna på 7,9 sekunder og potensiell toppfart er 160 km/t. Eneste elbiler som gjør sprinten kjappere er i3 (7,2 sekunder) og Tesla S (6,2 sek. og kjappere).
Og apropos Tesla – motor og batteripakke i B Electric Drive er levert av den amerikanske produsenten som Daimler-konsernet har hatt eierinteresser i.
Det er imidlertid én vesentlig forskjell mellom de to, for mens Tesla-modellen (og B-klassens naturlige konkurrenter) kan hurtiglades i løpet av en halvtime, trenger B Electric Drive tre timer for å fullades, selv fra en hurtiglader.
Mercedes forventer nemlig at de fleste kundene vil lade bilen over natten hjemme og har av plasshensyn eliminert muligheten for å lade mens du spiser lunsj.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Sammenlignet med e-Golf, i3 og Leaf har B Electric Drive mange fordeler. Den er en fullverdig femseter med et digert bagasjerom.
Baksetet er litt høyere enn i en vanlig B-Klasse pga. batteriets plassering, men dette merkes knapt. En liten ulempe er imidlertid at gulvet ikke blir helt flatt når man legger ned seteryggene.
Dessuten er den som andre elbiler meget stillegående, ja faktisk så stillegående at man som ekstrautstyr kan få den utstyrt med en lydgenerator som varsler fotgjengere med en pipetone i hastigheter under 30 km/t.
Bestiller man tilleggsutstyret «Range Plus» kan rekkevidden økes med rundt 30 kilometer ved å topplade batteriene. Mercedes fraråder å gjøre dette for ofte, siden det kan forringe batteriene, men de opprettholder likevel sin batterigaranti på 8 år / 100.000 km.
Hvordan er den å kjøre?
B Electric Drive har komfort på nivå med sine søsken i B-Klassen, og er takket være den kraftige elmotoren meget sportslig. Batteriene er plassert i gulvet, slik at den ekstra tyngden ikke virker hemmende for de sportslige egenskapene – snarere tvert imot.
Chassiset er stivet opp for å kompensere for ekstra vekt, og det gjør at bilen kjennes litt stump på ujevn vei.
Bilen har tre kjøremodi, E + (Economy Plus), E og S (Sport). Det er ved sistnevnte innstilling man henter ut maks effekt. Ved E-innstillingene «strupes» motoren for å gi lengst mulig rekkevidde – ved E+ er under halvparten av de 180 hestene i aksjon. Det merkes tydelig!
Hvem passer den for?
B Electric Drive er en fullverdig familiebil for de som har en daglig kjørelengde på inntil cirka 150 km, spesielt om de har mulighet for å lade mens de er på jobb. Du må nemlig regne med at rekkevidden reduseres med inntil 40 % når klimaanlegg mm. er i aksjon.
Den kan også brukes på lengre turer, under forutsetning at du kan legge inn pauser på tre timer ved en hurtigladestasjon. Det er nok uaktuelt for de fleste.
Konkurrenter?
BMW i3, Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf og Kia Soul Electric er naturlige konkurrenter å sammenligne med. Tesla S er jo ekstremt populær i Norge, men denne koster fra 200.000 kroner mer enn Mercedes-modellen.
Dette liker vi:
B Electric Drive er en fullverdig familiebil med elektrisk drivlinje. Den har kvaliteter, komfort og sikkerhet på et nivå du forventer at det skal være i en Mercedes – meget høyt.
Den har i teorien lengst rekkevidde av modellene i det kompakte elbilsegmentet, og prisen er konkurransedyktig.
Dette liker vi ikke:
At bilen ikke kan hurtiglades gjør den uaktuell for dem som trenger lang rekkevidde, men for alle andre kan den fungere som en vanlig familiebil.
Motor: | Elmotor |
Effekt: | 132 kW (180 hk) |
Dreiemoment: | 340 Nm |
Mål LxBxH: | 436 x 181 x 160 cm |
Akselavstand: | 269,9 cm |
Egenvekt m/fører: | 1725 kg |
Tillatt totalvekt: | 2170 kg |
Bagasjerom: | 501 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 7,9 sek. |
Toppfart: | 160 km/t |
Rekkevidde: | 200 km |
Snittforbruk: | 1,66 kWh/mil |
CO2: | 0 g/km |
Pris fra: | kr. 271.980 |