-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes lanserer ny B-Klasse
Så var turen kommet til nye Mercedes B-Klasse som ifølge produsenten er bedre enn sin forgjenger på alle områder.
– Mer praktisk, avansert og sportslig enn noen gang tidligere, er ordene Mercedes-Benz bruker for å beskrive sin nye B-Klasse.
Så har den selvsagt fått MBUX som alle andre nye modeller fra merket. Videre har den fått overført selvkjøringsteknologi fra S-Klasse - riktig nok som ekstrautstyr.
– Mercedes tar tilbake tronen i et svært undervurdert segment. Aldri før har en praktisk familiebil hatt liknende kjøreegenskaper og assistansesystemer. Sammen med en fleksibel bakseterad garanteres derfor både fører og passasjerer en fantastisk opplevelse i nye B-Klasse, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.
Mercedes sier ikke noe om størrelse på bilen, annet enn at den visuelt har blitt lavere og bredere enn forgjengeren, og med en cd-verdi på 0,24 skal den være aerodynamisk ledende i segmentet.
Bakseteryggen kan justeres i ulike vinkler og hele raden kan for første gang flyttes hele 14 centimeter i lengderetningen. Det gir et bagasjerom med volum fra 455 til 705 liter med baksetene i bruk. Med setene nedfelt og last til taket øker volumet til hele 1540 liter.
Det nye rattet med berøringsflater, widescreen cockpiten og turbindysene er hentet fra interiøret i nye A-Klasse, mens sittestillingen er 9 cm høyere for bedre oversikt og lettere adkomst.
MBUX er selvsagt på plass med «augmented reality», kunstig intelligens og den intuitive stemmestyringsassistenten "Hey, Mercedes".
Aktiv sikkerhet er et av de viktigste fokusområdene til Mercedes-Benz og B-Klasse er intet unntak. Her følger aktiv bremseassistent som standard, mens selvkjørende egenskaper på S-Klasse nivå er tilgjengelig som ekstrautstyr.
Fra salgsstart blir B-Klasse tilgjengelig med fem ulike bensin- og dieselalternativer. Foreløpig altså ikke et ord om det halve Norge venter på – elbiler og ladbare hybrider med lang rekkevidde. Men det drøyer nok ikke lenge før flere alternativer følger.
Her er modellutvalget som tilbys ved introduksjonen – alle i kombinasjon med dobbel clutch automatkasse:
Modell: | Effekt | Moment | Girkasse |
Bensin: | |||
B 180 | 136 hk | 200 Nm | 7G-DCT |
B 200 | 163 hk | 250 Nm | 7G-DCT |
Diesel: | |||
B 180 d | 116 hk | 260 Nm | 7G-DCT |
B 200 d | 150 hk | 320 Nm | 8G-DCT |
B 220 d | 190 hk | 400 Nm | 8G-DCT |