-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Bilene for de ultra-rike
Det finnes 80.000 av dem i verden. Utra-high net worth (UHNW) er rikere enn rike og de har i gjennomsnitt 8 biler og fire hjem. Tre av fire har eget jetfly. Og de velger ikke akkurat biler som du og jeg.
Det finnes en gruppe mennesker i verden der penger ikke spiller noen som helst rolle. 80.000 rikinger vasser i så mye penger at de kan fylle sine garasjer med luksusbiler – samme hva de koster.
Men også for de som velger bil på øverste hylle, er det et marked. Kanskje ikke bilene du finner i enhver bruktbilbutikk eller på nettsider – men de rike kan boltre seg i finbiler som andre bare kan beundre fra utsiden.
For når en Beckham eller en arabersjeik skal på kjøretur skal det skje i stil. Før var det engelske luksubiler av type Rolls Royce eller Bentley som var hoffleverandører. Nå har også Mercedes, Audi og BMW meldt seg på i konkurransen om de eksklusive limousinene.
Rolls den nye Kina-bilen
En Rolls Royce Phantom med 6,7 liters V12 motor koster avgiftsfritt fra 2,5 millioner kroner – men skal bilen forlenges øker prisen til 3 millioner. Det er i Kina salget av RR øker mest. Markedet er i dag verdens tredje største for RR etter England og USA.
Maybach er Mercedes luksus-limousine og det var kanskje ikke underlig at når ny modell ble lansert, skjedde det på bilutstillingen i Kina. Maybach har ikke blitt noen stor suksess for Mercedes.
Bilen har en avgiftsfri pris på rundt 2,6 millioner kroner med en 5,5 liter turbo V12 motor. Og i forlenget versjon er prisen rundt 3 millioner. I Norge er det én som sitter i baksetet på en Maybach – Tinus Nagel-Eriksen.
Bentley for de vanlig rike
Bentley øker mest i luksuklassen. Årsaken skal være at de ikke bare har satset på UHNWer – men like meget på HNW (high net worth) – altså de som ikke har like mye penger.
Der er det flere kunder – gjerne mennesker som vil vise at de er ultra-rike – men som bare er veldig, veldig rike. Og det finnes i verden 8,7 millioner som har en formue på mer enn 1 million dollar.
Bentley har med sin Continental GT hatt en stor suksess. Prisene starter på 1,2 millioner kroner og kjøpes av alt fra fotballproffer til artister og investorer. I år vil Bentley lage 8000 slike biler.
Mer luksus og konservativt er det når man velger Bentley Arnage med 6,7 liters motor med startpris på 1,7 millioner kroner. Snart kommer den også som kabriolet.
Bentley har hatt suksess ved å bruke V8 motor – og ikke V12 som Rolls Royce og Maybach