-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Konklusjon
Vi var på jakt etter en bil med mye plass og fleksible løsninger. Både Berlingo og Space-Star har begge deler, problemet er bare at Zafira, Premacy og Scénic enten har mer plass eller enda større fleksibilitet når det gjelder setearrangementer og plassutnyttelse. Berlingo er billig og enkel og har egentlig ingen store svakheter, bortsett fra at den mangler en del sikkerhetsutstyr for å nå helt opp i dette selskapet.
SpaceStar har en dårlig kjørestilling, noe Mitsubishi bør kunne rette på ved å se litt nærmere på gasspedalens plassering og motstand. Plassen er det ikke noe å utsette på. Innenfor relativt kompakte ytre mål har den nemlig mye å by på og den spreke GDi-motoren gir krefter nok samtidig som bensinforbruket kan holdes på et meget lavt nivå.
Blant de tre finalistene er det meget jevnt. Zafira scorer på at den har syv sitteplasser. Bakdelen er at den som syvseter har minimal plass til bagasje. Seteløsningen med et fastmontert midtsete er ikke optimal og sittekomforten på den midterste plassen i baksetet er ikke god. Som femsetere fungerer derfor både Premacy og Scénic bedre. Zafira har derimot betydelig større bagasjevolum enn de to konkurrentene når de to bakerste setene ikke er i bruk. Selv om du ikke kan ta seterad to helt ut, men må nøye deg med å vippe den mot forsetene, er bagasjeplassen meget god.
Vi liker Premacy og Scénics seteløsninger og plassutnyttelse. Ved at du kan fjerne baksetene helt, har du meget god utnyttelse av bagasjevolumet, spesielt hvis du har store eller lange kolli du skal plassere. Sittekomforten for baksetepassasjerene er dessuten bedre enn i Zafira. Har du av og til bruk for en syvseter, er Zafira det eneste valget blant disse fem, men også når vi holder de to bakerste setene utenom, falt testlagets valg på Opelen. Men maken til tett sluttkamp har vi sjelden hatt i en test med så mange biler.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data