-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Konklusjon
Vi var på jakt etter en bil med mye plass og fleksible løsninger. Både Berlingo og Space-Star har begge deler, problemet er bare at Zafira, Premacy og Scénic enten har mer plass eller enda større fleksibilitet når det gjelder setearrangementer og plassutnyttelse. Berlingo er billig og enkel og har egentlig ingen store svakheter, bortsett fra at den mangler en del sikkerhetsutstyr for å nå helt opp i dette selskapet.
SpaceStar har en dårlig kjørestilling, noe Mitsubishi bør kunne rette på ved å se litt nærmere på gasspedalens plassering og motstand. Plassen er det ikke noe å utsette på. Innenfor relativt kompakte ytre mål har den nemlig mye å by på og den spreke GDi-motoren gir krefter nok samtidig som bensinforbruket kan holdes på et meget lavt nivå.
Blant de tre finalistene er det meget jevnt. Zafira scorer på at den har syv sitteplasser. Bakdelen er at den som syvseter har minimal plass til bagasje. Seteløsningen med et fastmontert midtsete er ikke optimal og sittekomforten på den midterste plassen i baksetet er ikke god. Som femsetere fungerer derfor både Premacy og Scénic bedre. Zafira har derimot betydelig større bagasjevolum enn de to konkurrentene når de to bakerste setene ikke er i bruk. Selv om du ikke kan ta seterad to helt ut, men må nøye deg med å vippe den mot forsetene, er bagasjeplassen meget god.
Vi liker Premacy og Scénics seteløsninger og plassutnyttelse. Ved at du kan fjerne baksetene helt, har du meget god utnyttelse av bagasjevolumet, spesielt hvis du har store eller lange kolli du skal plassere. Sittekomforten for baksetepassasjerene er dessuten bedre enn i Zafira. Har du av og til bruk for en syvseter, er Zafira det eneste valget blant disse fem, men også når vi holder de to bakerste setene utenom, falt testlagets valg på Opelen. Men maken til tett sluttkamp har vi sjelden hatt i en test med så mange biler.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data