-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny Citroën C5 på vei
Første del av C5-lanseringen var konseptbilen C5 Airscape. I dag er kapittel 2 åpnet i Paris. Nye C5 kommer forhåpentligvis til BIL 07 i Lillestrøm.
Vakre C5 Airscape kan du lese om her
Det er en statisk visning av nye C5 som i dag finner sted i Paris, hvor såkalte forproduksjonsmodeller vises for en engere krets av journalister. For noen dager siden var det en tilsvarende seanse for forhandlere mens en del storkunder faktisk allerede har fått sette seg bak rattet på bilen.
Som dagens modell kommer også den nye i to innpakninger, som sedan og stasjonsvogn. Selv om Citroën selv har omtalt dagens modell som en limousine, hører den hjemme i kategorien 5-dørs kombikupé siden den har stor bakluke. Det har ikke den nye modellen som dermed passer inn i kategorien sedan.
Se spionbilder fra vintertest her
Valgfrie oppheng
Hjulopphengningen kan være Citroëns spesielle Hydractiv, men er du skeptisk til dette geniale systemet kan du også få bilen levert med vanlige metallfjærer.
Uansett er de ytre målene for en sedan 478 x 186 x 145 cm mens stasjonsvogna er fem centimeter lenger og tre centimeter høyere. Begge har en akselavstand på 282 cm.
Motorutvalg består av dieselbrennere med 110, 138, 173 eller 208 hk mens de som foretrekker bensin kan velge mellom tre alternativer: 1,8i med 127 hk, 2,0i med 143 hk og V6-alternativet 3,0i med 215 hk.
Bilene er velutstyrte på både komfort og sikkerhetsfronten, og Citroëns folk legger ikke skjul på at de forventer fem stjerner i EuroNCAP kollisjonstest og minst like gode resultater som dagens modell. Den oppnådde i sin tid den hittil beste poengsum som var delt ut til noen bil.
Førserie
I første omgang er det laget 250 førseriebiler, og disse skal nå plasseres hos utvalgte Citroën-forhandlere i Frankrike og Tyskland og kjøres til sammen tre millioner kilometer før den skikkelige produksjonen starter om noen måneder. Dette for at Citroën skal luke bort eventuelle barnesykdommer og være bombesikker på at kvaliteten holder mål.
Jon Winding-Sørensen som er til stede ved dagens avduking, sier bilen virker svært tiltalende. Den har Passat-linjer slik Passat burde hatt, sier Sørensen og legger til:
Jeg er skuffet over at franskmennene har gått tilbake til konservativt tysk interiør, for jeg synes C4 er noe av det lekreste på markedet. Men det er tydeligvis for avansert for kundekretsen man appellerer til med C5.
Til Norge
Foreløpige opplysninger går ut på at C5 kommer til Norge i april som både sedan og stasjonsvogn. Selv om tilbakemeldingen fra storkunder som har kjørt bilen er svært positive, må vi vente til over nyttår for å få dette bekreftet.
Informasjonsdirektør Vigdis Dahlseide i Citroën Norge har meget store forhåpninger om å få ett av de 250 eksemplarene til Lillestrøm og BIL 07 i november.