-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Uselgelig uten diesel?
Mazda har bestemt seg for å sette den nye Mazda CX-7 på menyen også her i landet – til tross for at den vil koste 759.000 kroner. Du kan selv vurdere om den er verd prisen på bil07.
Mazda CX-7 er nå klar for Europa, etter at den har gjennomgått en del endringer både ut- og innvendig i forhold til den CX-7 som har vært i salg i USA et års tid. Mens de fleste land i Europa får bilen levert fra august, kommer den ikke hit til landet før i november.
260 hester
Bilen leveres i dag bare med 2,3-liters bensinmotor med 260 hk, den samme motoren som i Mazda 6 MPS. Det betyr nok i praksis at CX-7 er uselgelig her i landet før den kommer med dieselmotor. Når det skjer er uvisst, men fra Mazda-hold blir det brukt en så vag formulering som at det skjer i løpet av neste år. Hvilken dieselmotor som skal brukes er heller ikke avgjort ennå.
Med bensinmotor må Mazda CX-7 prismessig sammenlignes med statuspregede konkurrenter som BMW X5, Mercedes ML, Porsche Cayenne og Nissan Murano. Som produkt er det imidlertid naturlig å sammenligne CX-7 med Honda CR-V, Opel Antara, Toyota RAV4 og Land Rover Freelander 2.
For Europa
CX-7 i europeisk versjon har gjennomgått så omfattende endringer at 30 prosent av bilens komponenter er forskjellige sammenlignet med USA-versjonen. Fronten med spoilere og tåkelys er endret, motoren er modifisert, og Europa får i første omgang bare 6-trinns manuell gearkasse, ikke automat som i USA.
Innvendig er det brukt en del andre materialer i dashbord og midtkonsoll for å heve kvalitetsfølelsen. Her i Europa er CX-7 en ren firehjulstrekker, mens den også selges med 2WD i USA.
Utvendig lengde er 468 cm, og akselavstanden er 275 cm. Egenvekten med fører er 1770 kg, og de 260 hestene sørger for en akselerasjon fra null til hundre på 8 blank.
Det er disse hestene som er problemet med tanke på norske avgifter, de drikker nemlig 1,02 liter pr mil ved blandet kjøring, noe som betyr et CO2-utslipp på velvoksne 243 gram/km.