Opplevelser i periferien av Paris
Ganske underlig brannbilkarosseri
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Philipponnat er champagnemerket som også eier det Champagnehuset som Bertel O. Steen importerte fra
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
110-hesters Renault Alpine motor høres ganske rått ut. Ellipse nr. 5
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
120 km/t i over 100.000 kilometer på Monthlery-banen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Clos des Goisses - Philopponat er et av de kvaluitetsmerkene som bruker druer fra egen vinmark
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Bruno Paillard, nytt champagnemerke bygget på gamle biler
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
3 seter og en luftmotstandskoeffisient på 0,17
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
300 kg veide prototype nr. 6
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Det gamle dommertårnet - nymalt av auksjonskommersielle grunner
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Slik ligger den spøkelsesaktige hovedtribunen på Reims-banen i dag
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Garasjeanleggene er tilbaketrukket og ganske falleferdige
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Depotet, med nyoppussede produktnavn vi ikke har hørt om på mange tiår
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Amilcar bygde også ganske sedate biler
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Avansert Panahard-form fra 30-årene
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Avant Garde heter dette på fransk
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Baumann heter denne Minien. Tegnet av Gordon Murray
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Begge ser vel egentlig ut som lekebiler
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Benjamin, heter den. Nærmere kommer man ikke Austin 7 uten at det er en Austin Seven
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Berliet med Charbonneaux-front
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
CG med plastkarosseri
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
CG var en nydelig liten konkurrent til DB
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Charbonneaux bygde denne prestisjetunge Renault R25 til Paris-utstillingen i 1984
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Charbonneaux hadde en periode hvor han ville bygge biler med hjul i diamant-formasjon. Dette er prototyp nr. 6 fra 1996
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Charbonneauxs Ellipse nr. 2 med en VW-motor og to hjul på siden
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Cime er et ganske ukjent fransk merke
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Cime, 1200 ccm 1929-modell
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Comtessa
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
de Rovin heter denne muntre mikrobilen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Delage fra 30-årene med et nobelt coupé de ville karosseri
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Den franske racerkjøreren, Jean Pierre Wimille, bygde noen avanserte personbilforslag etter krigen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Den nyeste av Rosaliene
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Den rare Berlieten ser bedre ut som maleri
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Denne Salmson ble tegnet spesielt for fabrikkens Paris-forhandler i 1953
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Det er jommen biler til salgs på museet også
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Dette ble den mest avanserte ellipsen, som nå ikke het ellipse, men Ovoïdale. Cw på 0,10
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Dette er prototyp nr. 7, 1997, med 3,6-liters Porsche-motor og 300 km/t i toppfart
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Donnet bygde hyggelige sykkelbiler
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
El-drevet Ellipse
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Ellipse nr. 2, to seter og 110 km pr. time
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Ellipsis nr. 4 så ut som en avansert radiobil
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
En 6-sylindret Citroën
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
En av de siste Salmson, med plastkarosseri, tegnet av Charbonneaux
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
En av de Yacco-sponsede rekordbilene fra Citroën
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
En av Wimilles strømlinjeprototyper
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
En enslig, ganske upretensiøs Bugatti
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
En firedørs Citroën-raritet
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
En fransk 500 ccm Migdet
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
En liten Alba fra 1919
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
En mektig Delahaye
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
En mer moderne Rovin
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
En merkelig Gregoire varebil prototype med Charbonneaux-tegnet karosseri
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
En miljø-ellipse
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
En skikkelig GT Delahaye
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
En Voisin uten klær
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Enda et Wimille-glimt
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Enkel mekanikk
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Enormt utvalg av tråbiler
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Et annet typisk fransk Gran Turismo-karosseri
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Futuristisk reklamebuss
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Gregoire hadde noen spennende forhjulsdrift-konsepter
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
GT-karosseriene ble vakre i åpne utgaver også
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Her er en av Ellipsene i gocart-format. Prototype nr. 5
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Ikke alltid like heldig
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Kuriøs varebil
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
La deg ikke skremme av at museet ser ut som et skur fra utsiden. Citroënen, derimot, tar seg bra ut
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Lambretta bygget av Willams med modellnavn Sulky. Navnet er mer imponerende enn den 50 ccm bilen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Le Zebre var også en av de geniale franske småbilene
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Merkelig front
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Michel Irat har du heller ikke hørt om ofte. Her en 1930-utgave
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Mini Comtesse het denne. 50 ccm fra 1972
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Mochet mikrobil
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Museets eldste, en en-sylindret 1100 ccm DPF fra 1908
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Når det står SS på en Panhard, betyr det Sans Soupapes - uten ventiler. Sleidemotor kaller vi det
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Også en Rosengart
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Philippe Charbonneaux jobbet hos GM i USA noen år etter 1948, og han har alltid hevdet at store deler av den opprinnelige Corvetten var hans
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Philippe Charbonneaux lekte også med tanken på å delta i Shell Eco Maraton. Og foreslo en fasong som denne
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Radovitch fra en annen vinkel
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Radovitch heter designeren av denne underlige Peugeot 403 utgaven fra 1958
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Renault 16 var vel ikke vellykket i utgangspunktet. Denne spesialutgaven i enda mindre grad
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Rosalie var kjælenavnet på Citroens rekordbiler
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Rosengart med en underlig front
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Ser ut som en Peugeot men er en Simca
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Sima Violet er en av de festligere franske småbilene
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Sima Violet, luftkjølt og sportslig
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Slike biler finner man fremdeles
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Solyto heter denne, bygget som campingbil med 125 ccm motor i 60-årene
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Sportslig Citroen
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Suere heter denne 1925-modellen, fullstendig ukjent, men konstruert av en som senere ble toppingeniør hos Citroën
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Tråbiler, vegg til vegg
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Typisk Delahaye-front
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Vespa, som bil, var fransk
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Ville du campet i denne bilen?
Foto: Jon Winding-Sørensen
Opplevelser i periferien av Paris
Wimilles strømlinjer bakfra
Foto: Jon Winding-Sørensen

Paris? Ta en fridag

Skal ungene til Euro Disney? Slipp samtidig av fruen i Vallée Village, og få deg en ordentlig fridag selv. Her er oppskriften.

Publisert

Det er ikke så få av dere som skal til Paris i sommer, med sluttadresse Disneyland. Ikke vet jeg hvordan dere skal komme dit, men ta nå og lei en bil da, dersom du ikke allerede har kjørt ned med en, og ta kurs østover på A4.

På samme avkjøring som den som går til Disneyland, vil du se at du også kan finne frem til Vallée Village, og her er løsningen.

Shopping-mekka

Vallée Village er en av Europas største shopping outlets. Det er altså ikke de merkevarene som selges i de dyreste forretningene i Paris akkurat nå – det er de som ikke ble solgt der i forgårs. De ender på dette enorme shopping-området til priser du bare kan drømme om.

Og for folk som fremdeles spaserer på Karl Johan med solbriller der du kan lese enorme merkelogoer på stengene, og hvor solbrillene er sementert på plass oppå hyssingen, selv etter klokka 10 om kvelden, burde dette være mer enn fashion nok.

Her har du med andre ord alle muligheter til å få en tur på landet for deg selv.

Men det er smart å legge en nødplan (”man vet jo aldri hva som kan hende”) og vise ungene hvor bussen tilbake til Paris går, og fortelle mor hvor alle gratisbussene som forbinder handleparadiset med Paris-paradiset går fra. For her er det de beste muligheter for at du dessverre blir litt forsinket.

SAMLESIDE: BILMUSEER I EUROPA

Champagne

Tre kvarter etter tårevåt avskjed ved utkjørsel 9, kan du være i Reims. Men er du smart, har du lagt inn Ay på GPS’en. Da kommer du til hjertet av champagne-området. Champagne-hovedstaden Epernay rett rundt hjørnet, men du skal bevege deg til en produsent som heter Philipponat.

Dels fordi han har noen eksepsjonelle etiketter (han er en av de få som lager viner med druer utelukkende fra egne vinmarker), men hovedsaklig fordi han har en slags god, gammel norsk forbindelse.

Før Bertel Otto Steen begynte med biler, for mer enn 100 år siden, hadde han en rekke import-agenturer. Gilette og Winchester blant andre. Da han så at det gikk an å leve av biler, ga han fra seg alle disse andre agenturene til sin kompanjong – bortsett fra St. Marceaux – et champagnemerke.

Helt til langt opp i 50-årene fortsatte han som agent for denne noble produsenten, før Bertel O. Steen ble en virkelig bilgigant og ikke kunne rote med alt for mye annet.

St. Marceaux-navnet forsvant, sammen med et par hundre andre champagneprodusenter, men det viste seg at akkurat denne merkevaren var det Philipponnat som hadde overtatt.

Til sitt 100 års jubileum fikk BOS laget noen flasker champagne som ble utstyrt med de gamle St. Marceaux-etikettene, og på bedriftsmuseet vil du finne noe av det gamle reklamematerialet. Og hos Philipponnat vil du finne hyggelige folk som kan lære deg et og annet av den edle vitenskap de praktiserer.

Reims

Du må i alle fall gjennom Reims for å komme tilbake til Paris igjen, så se etter bilmuseer under POI på navigasjonshjelperen.

På veien passerer du forresten et moderne bygg der det står Champagne Bruno Paillard. Ta av deg din mentale hatt og hils – eller enda bedre, prøv å finne en av hans roséviner (det er ikke enkelt, han er eksklusiv) – men vit at dette er det yngste Champagne-navnet som finnes.

Han var egentlig vinoppkjøper for de andre champagne-produsentene (de fleste produsentene blander druer herfra og derfra) men fikk tillatelse av champagnekartellet (eller hva det heter) til å starte som produsent. Han solgte blant annet deler av sin trivelige veteranbilsamling, en 2,4-liters Mk 2 Jag og en Citroën TAV, for å få nok startkapital

SAMLESIDE: BILMUSEER I EUROPA

Museum

Men så kommer du til en brakkeliknende bygning, ikke langt fra Reims sentrum (du har passert noen av de store Champagnehusene på veien, men glem dem, du er ferdig med slikt nå) og betaler en symbolsk sum for å slippe inn.

Dette er et av de underligere bilmuseer som finnes. Det er grunnlagt av en ganske eksentrisk bildesigner ved navn Philippe Charbonneaux.

En snurrig skrue som vel har gjort noen av de grusomste karosserier i historien, spesielt på vare- og lastebiler. Men som også har noen virkelige juveler bak seg.

En gang jeg intervjuet ham ble det hele så forvirrende at vi ble i grunnen enige om at han hadde jobbet hos GM i USA, hos Bugatti (med type 101) og hos Renault samtidig.

Han er mannen som klarte å tegne om en Renault 16 til firedørs, slik at den eneste grunnen til modellens suksess, den store bakdøren, forsvant. Han endte sin karriere med en lang serie såkalte ”Ellipsis” der hjulene var montert i et 1-2-1 format.

Men det er ingen grunn til å fortelle mer om museet, du skjønner hva jeg mener når du ser bildene her.

Spøkelser

Nå håper jeg solen står litt lavere, for nå setter du GPS’en på Geux. Nå skal du nemlig oppleve spøkelser. Du blir dirigert ut til et ganske øde område, der det er full utbygging av veikryss og industribygg.

Men plutselig passerer du en liten, upretensiøs restaurant – der la Mike Hawthorene igjen nok frø til at det ble barn av det, høsten før han døde, var det ikke da han kjørte Ferrari og banket sjefen selv, Juan Manuel Fangio? – og du har den fantastiske langsiden på Grand prix banen ved Reims foran deg.

Du bør nok kanskje ha lest deg opp litt, for nå skal du drømme om hvordan Auto Union vant en-to over erkerivalen Mercedes i 1939. Her hvor Schorsch Meiers bil nesten brant ut under et uheldig depotstopp men han kom i gang og styrte med en hånd i langt over 200 mens han holdt den andre i været for å dempe brannsmertene.

SAMLESIDE: BILMUSEER I EUROPA

Her hvor Colin Chapman, i et av sine få GP-løp, totalte Vanwallen sin. Hvor fete Toto Roche surra sånn med start-og målflagg, at ingen egentlig ante hva som skjedde.

Hvor Raymond Sommer spant sin utrolige Maserati, hvor Fangio firehjulsdriftet sin 250 F mens Moss forsøkte å dytte i gang sin BRM i kokende hete og nesten besvimte av anstrengelsene.

Hvor Musso døde i sin Dino, og hvor, mange år etter at Formel 1 hadde forlatt banen, Beltoise sikret en av de første Matra-seire noensinne.

Mimring

En fantastisk bane der man stengte landeveissystemet i flere døgn ved de store løpene, og der det fremdeles er nok av de opprinnelige veiene til at man får en frysende fornemmelse av hva det var disse fortidens gladiatorer egentlig drev med.

Og det er her jeg mener at du kanskje kommer til å bli litt forsinket. For her må man parkere. Rusle forbi de falmete depotene og sparke i sanden, kanskje dukker det opp rester fra motorvraket til Von Brauchitsch, gå bort til de rustne restene av tårnet der man fant olje- og bensinselskapene.

Rusle en tur opp på de enorme tribunene og sette seg i Jean Pierre Wimille-avdelingen, lukke øynene og høre kompressorbrølet der de akser helt nede fra La Garenne-restauranten.

Eller nøy deg med den forsiktige lyden fra Mac Frazers Lotus 11 (og glem at han døde runden etter) eller det potente brølet fra Bristolene som vant klassen i 12-timersløpet, etter at de hadde bomba på Le Mans helgen før.

Og glem det nymalte dommertårnet. Det er såpass bra fordi noen skal selge en 1939 Auto Union, hentet fra Russland og fantastisk bygget opp av Crosthwaite & Gardiner (chassis nr. 19, kjørt her av Hans Stuck, far til dagens Stuck) til en sjetteplass.

Da måtte selvfølgelig Bonhams, som auksjonerer den bort på Pebble Beach, lage en film av den på dagens Reims-veier.

Og plutselig forsvant litt av magien.

Halvannen times tid hjem til Paris, selv om du må plukke opp mor og ungene på veien hjem

SAMLESIDE: BILMUSEER I EUROPA

Powered by Labrador CMS