Tokyo Motor Show
Ambisjonene finnes ihvertfall
Tokyo Motor Show
Brenselcelle på scooter - lang rekkevidde en av fordelene
Tokyo Motor Show
Den desidert kuleste rullestolen i gata
Tokyo Motor Show
Dinosaur møter fremtidens biler er trolig ideen bak T-Brain - en smart elektisk bil med et ribbein og stofftrekk som hud
Tokyo Motor Show
Disse ble laget i et samarbeid mellom flere selskaper innenfor telekom og mobilitet - Kowa Tmsuk heter selskapet og farkostene Kobot.
Tokyo Motor Show
Elektrisk racing - tøff sak fra elscooterprodusenten Perozza.
Tokyo Motor Show
Elektriske scootere var det flere av
Tokyo Motor Show
Elektriske sykler kommer tydeligvis raskt
Tokyo Motor Show
En rød Kobot
Tokyo Motor Show
N-V heter denne poden - den kjører seg selv - du kan bare sitte på og bli transportert dit du skal.
Tokyo Motor Show
Fortasatt ser du en del av disse eggene som nok fortsatt er aeorodynamisk overlegne - men uten å matche dagens design.
Tokyo Motor Show
Hybridpakke for lastebilbruk.
Tokyo Motor Show
Ikke bare fornybar energi - men også i fornybare materialer.
Tokyo Motor Show

Tokyo Motor Show
Kanskje ikke førstevalget for en 16-åring - men ganske praktisk.
Tokyo Motor Show
Kanskje ikke like lett som karbon, men betydelig mer miljøvennlig.
Tokyo Motor Show
Kanskje mer søtt enn tøft - det blir gjerne litt sånn når man skal lage små elektriske dingser.
Tokyo Motor Show
Kobot i aksjon
Tokyo Motor Show
Mer studeninspirert elbil.
Tokyo Motor Show
Motor i hvert hjul - styring med joystick gir god manøvrerbarhet.
Tokyo Motor Show
Motorer i hjulet er ikke nytt - men det kommer til å bli en viktig del av fremtidens bybiler
Tokyo Motor Show
Mye strøm om vi skal tro advarslene.
Tokyo Motor Show
Om vi vil lage biler må vi også ha skoler som setter oss i stand til det
Tokyo Motor Show
Sekshjuls limo reklamerte for teknisk utdanning.
Tokyo Motor Show
Skal det være noe mer før vi stenger - eller skal vi bare kjøre deg rett hjem?
Tokyo Motor Show
Slik kan du altså samle opp energi på en tid av døgnet hvor den er tilgjengelig og rimelig - for så å sende den tilbake til husholdningen senere.
Tokyo Motor Show
Suzuki med en liten brødbil som går på strøm - i Norge er den vel for liten til å bli varebil med bensinmotor - men altså avgiftsfri som elektrisk
Tokyo Motor Show
To Koboter er bedre enn ingen koboten antaligelig.
Tokyo Motor Show
Toyota MR2 er ute av produksjon - men har gjennoppstått her som elbil.
Tokyo Motor Show
Toyota viser hvordan du kunne ha ladestasjoner til alle dine elektriske dingser
Tokyo Motor Show
Trehjulsykkel for viderekomne

Japanerne kjemper for techtoppen

Små minipoder og hus drevet av energi fra bilen – japansk bilindustri kjemper en tøff kamp for fortsatt å være teknisk ledende.

Publisert Sist oppdatert

Hallen som inneholder fremtidsinnovasjonene er betydelig mer leken og levende enn den tilsvarende hallen under utstillingen i Frankfurt tidligere i høst.

Der så utstillerne ut til å kjede seg i hjel, og de få som faktisk orket å gå en hel runde forsto dem så alt for godt.

Her i Tokyo er situasjonen en helt annen. Bak all lekenheten ligger det likevel noe svært alvorlig – for japanerne føler pusten i nakken, både fra koreanerne med Huyndai i spissen – og fra tyskerne med Volkswagen i førersetet.

En av de medvirkende årsakene er selvsagt den høye yen-kursen.

I forhold til både dollar og euro er den svært sterk – og det sørger for å redusere fortjenesten til japanske bilfabrikker som satser på utlandet.

Ghosn advarer
Nissans mektige sjef, Carlos Ghosn, advarte om at man måtte redusere produksjonen i Japan, og flytte mer ut.

- Vi har vår base og våre røtter i Japan, og styrken vår er her i Japan. Så vi har ikke noe ønske om å flytte ut, sa Ghosn da messen åpnet onsdag morgen.

Han sier at de snakker med myndighetene, for å få hjelp til å stoppe utviklingen. Ghosn advarte om at så mange som fem millioner jobber kan gå tapt i Japan om ikke man klarer å gjøre noe med kursen.

Ghosn fremholder Sveits som et land som hadde gjort noe med det.

- Sveits er et godt eksempel på hvordan et lite land – mye mindre enn Japan – på et punkt bestemte seg og sa at nok er nok.

Ikke så overraskende nevnte han ikke Norge…

Nissan tjener penger i alle andre land enn Japan, og dette er et større problem for Japan enn for Nissan.

Tekniske løsninger koster
Japansk bilindustri har vært langt fremme når det gjelder utvikling.

Ikke bare i tradisjonell forstand, men også når det kommer til byggekvalitet og presisjon i det som gjøres med bilene.

Nå advarer mange om at pengemangel hos de japanske bilprodusentene også truer deres posisjon som ledende på utvikling.

Hallen som viser teknologiske løsninger er imidlertid fortsatt full.

Nissan viser et system der bilene samler opp energi ved hjelp av lading og solceller, og så sender denne strømmen tilbake i nettet ved behov.

Denne teknologien har fått økt aktualitet etter den store katastrofen som rammet Japan den 11. mars, da jordskjelv med tilhørende tsunami slo ut kraftforsyningen til millioner av husstander.

Bli med oss og se på noe av det som ble vist som fremtidens teknologi.

Powered by Labrador CMS