-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Litt grønnere super-SUV fra BMW
Til tross for at BMW i utgangspunktet droppet hybrid til fordel for renere dieselmotorer tar man nå grep – på sin egen måte. Vi er i Miami og kjører X6 Active Hybrid.
Når BMW nå tar steget inn på hybridmarkdet er det med to modeller, ActiveHybrid 7 og ActiveHybrid X6.
Begge bærer navnet ActiveHybrid og havner i den litt selvmotsigende gruppen superytelseshybridbiler, men der slutter også alle likheter.
Der 7-serien er en mild hybrid på linje med Mercedes-Benz S400 Hybrid, en teknologi de to har utviklet sammen, er X6 en langt mer avansert og kompleks hybrid. Den kombinerer to elektromotorer som via en elektronisk trinnløs girkasse lar deg kjøre opp til 60 kilometer i timen over 2,5 kilometer bare på strøm.
Om du tenker på biler som Toyota Prius eller Honda Insight er det bare å legge det fra seg. Dette er en monsterhybrid som kombinerer de to elektromotorene med en V8er utstyrt med dobbelturbo som til sammen produserer 480 hestekrefter og friske 780 Newtonmeter med dreiemoment.
LES: Aktive hybrider fra BMW
Samarbeid
Kombinasjonen av den trinnløse girkassen og elektromotorene er resultatet av et samarbeid mellom General Motors, gamle Daimler Chrysler og BMW. Sånn sett er X6 ActiveHybrid i slekt med hybridversjoner av store GM-SUVer og ikke minst den kommende Mercedes-Benz ML 450 Hybrid.
Konseptet er enkelt: Du tar en stor SUV med en tørst, diger, og sterk motor og setter den sammen med en avansert elektromekanisk girkasse i kombinasjon med elektromotorer og du får en bil som blir enda sterkere, samtidig som den bruker mindre drivstoff.
I motsetning til hos GM der man har koblet sammen de to elektriske motorene med tre planethjulgir som gir en firetrinnskasse har BMW lagt til tre virtuelle girskift til, noe som gjør at man får følelsen av en å kjøre en bil med syvtrinns kasse.
Fordelen med å ha to elektromotorer som fungerer på ulik måte, er at man kan benytte seg av fordelen ved å kjøre bare på strøm når forholdene tillater det, samtidig som man i den andre innstillingen har den enorme kraften som kjennetegner en elektromotor – og som gjør dette til en særdeles sportslig opplevelse.
Dette er viktig for å beholde den sportslige BMW-følelsen som er helt essensiell for en bil som denne. Girskift skjer enten automatisk, eller ved hjelp av girspaken eller hendlene på rattet som vi kjenner fra denne bilen i andre versjoner.
Energien som samles opp fra regenerering ved bremsing, samles i en 2,4 kW nikkelhybrid-batteripakke som ligger under bagasjeromsgulvet, der andre X6er kan lagre reservehjul. Dermed mister man ikke noe lagringsplass.
Batteriet er kjøles ved behov av veske og kan også varmes opp for å ha ideell temperatur under alle forhold.
Den går hit den går dit
Ute på veien føles X6 ActiveHybrid i stor grad som en tradisjonell X6 xDrive50i som jo bilen også er basert på.
For den som er ute etter en coupeformet SUV, eller SAV som BMW ynder å kalle disse bilene – Sport Activity Vehicle, er dette et svært godt sted å starte.
Hybridversjonen har også fått med seg den avanserte momentdistribusjonsdifferensialen på bakakselen – den sørger for å flytte krefter til det ytterste hjulet når man kjører svinger.
Nå har ikke veiene rundt og i Miami direkte invitert til utstrakt sportslig kjøring – men ut av lyskryssene er det ikke mange som har holdt følge med oss… Men i mer tradisjonell setting fungerer det strålende.
Så fremt ikke giet står i Sport, eller batteriet er utladet, stopper den raskt i alle lyskryss og andre steder der det passer seg. Det som også fungerer meget bra er oppstarten, du kan faktisk gi normalt med gass ut av krysset, uten av bensinmotoren slår seg på ved første lille berøring av pedalen. For å hjelpe deg ytterligere har du en indikator i speedometeret, ved siden av batterinivåindikatoren som viser ved hjelp av tre piler hvor mye gass du kan bruke før bilen går over i normalt motordrift.
Til tross for at man har lagt til girkasse og elektromotorer som veier opp mot 200 kilo, er ActiveHybrid-versjonen bare 0,1 sekunder tregere fra 0-100. I virkeligheten føles det nok nesten raskere, fordi de første 50 meterne går så sinnsykt fort takket være elektromotorenes dreiemoment.
Gledelig er det også å se at man kan trekke tilhengere på to tonn, noe som ofte ikke er mulig på hybridbiler.
Mer effektiv
Bremsene på ActiveHybrid-versjonen av X6 har altså som delmål å regenerere energien, noe som må være årsaken til den litt frakoblede følelsen i bremsepedalen – nesten litt gummiaktig. Riktignok venner du deg til det etter en stund – men den akutte følelsen når du skal bremse den over 2,5 tonn store bilen er annerledes enn det vi husker fra X6 tidligere.
Den elektriske servoen gjør også at man kjenner at dette er en BMW først og fremst for kontinentet vi er på nå, USA. Den hydrauliske styringen fra den ordinære X6 er langt å foretrekke.
Når det kommer til drivstofføkonomi skal forbruket reduseres med 20 prosent. I dette tilfellet vil det si at man sniker seg med en tidel under litereren per mil, noe som gir et CO2-utslipp på 231 gram.
Vår erfaring med mye bykjøring med bilen tilsier at dette nok ikke er å love for mye. Hjemme på Norske veier, og ikke minst hastigheter, vil man nok også kunne oppnå ytterligere forbedringer, rett og slett fordi det matcher godt mot det ideelle fartsområdet til hybridsystemet.
LES: TEST - Hybridkampen
Verdt å vente på?
Utseendemessig er det ikke så mye som avslører at det er en ActiveHybrid. Mest utpreget er en stor, rektangulær bul på panseret som er der for å gi plass til hybridelektronikken. Egne felger gjør også at den skiller seg ut på gata.
Innvendig er det display som forteller hvordan energien flyter rundt i systemet, og et tydelig meter viser batteristatus.
Totalt sett er ActiveHybrid X6 ganske sikkert den beste hybridbilen så langt når det kommer til kjøreegenskaper og opplevelse. Billig blir den imidlertid neppe. Norske priser er ennå ikke klare, men basisprisen før ”hæn” Sigbjørn har forsynt seg ligger så vidt vi erfarer rundt 75.000 over hva en xDrive50i vil koste.
Forskjellen er at i Norge blir forskjellen større andre veien, fordi utslippene jo er mindre på denne bilen – men at det fort med litt påplukk av utstyr blir en bil til over halvannen million, er neppe langt unna sannheten.
BMW sier at denne drivlinjen ikke er planlagt i noen andre biler akkurat nå, men vi kjenner disse guttene godt nok til at de tenker langt mer enn de snakker.
+ Superkraftig, sportslig, avansert
- Bremsefølelse og litt for lett styring
Konkurrenter: Lexus RX 450h og den kommende Mercedes-Benz ML 450 Hybrid.