-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
BMW lager ny biltype - nok en gang
Den er spennende, BMWs såkalte konseptbil til Genève. Den viser klart at også en X6 kan utvikles i riktig retning.
Femmer Gran Turismo er navnet på en ganske nydelig bil fra München. Sannsynligvis kommer BMW til å kalle den en crossover, enda mer sannsynlig er at den kommer i produksjon.
Dette er en stor bil, nesten 5 meter lang. Dermed er den lenger enn både X5 og X6, her snakker vi nesten 7-Serie dimensjoner. Men til gjengjeld ser den meget mindre dominerende ut enn både X-modellene, og 7-Serien, for her har vi en luksuslimousine uten noen egentlig limo-hekk, nesten fastback.
Men det er allikevel ikke noen Panamera eller CLS fordi den har samtidig et fjernt anstrøk av stasjonsvogn.
Hva har vi? Kanskje en SUV som ikke dominerer for mye eller en stasjonsvogn som er særdeles representativ? Kanskje vi snakker enda en ny nisje, som BMW er med på å finne opp. Akkurat som de gjorde med X6? (Men kanskje med litt lystigere fremtidsutsikter?)
PAS
BMW har selvfølgelig satt et navn på denne biltypen også. Du kan like godt tro på det, for de mener alvor: Dette er en PAS!
PAS betyr da Progressive Activity Sedan. Jeg lurer på hvor store de er, de avdelingene hos bilfabrikkene som finner på slike navn, og navn på farger, og muntre forkortelser. De er sikkert større enn utviklingsavdelingene.
Men vi skal altså være glade for at PASen ikke rager lenger i været. Med 155 cm i høyden på den lengden, er det hele blitt ganske harmonisk.
Det er ikke mye vi får titte under panseret og resten av karosseriet her. Men det er åpenbart at det er en del 7-teknologi i denne pakka, dessuten snakker vi nok om den neste 5-plattformen.
Hi-tech
Bilen inneholder selvfølgelig alt av elektroniske assistenter som kan kjøpes for penger, i tillegg til noen som ennå ikke kan kjøpes for penger.
En ny aktiv parkeringsassistent for eksempel, og nye typer varmekameraer. I denne spesielle prototypen vil vi finne en treliters diesel med NOx-kat, der den 8-trinns automaten trekker alle fire hjulene etter X-drive oppskriften til BMW.
Det er klart at når bilen kommer på markedet om et år vil drivlinjetilbudet bli like omfattende som for de andre i gruppen. Regn også med BMWs hybrid-anlegg i 2011. Og regn med en produksjonstakt på rundt 30.000 biler/år.
Vi snakker med andre ord om en typisk nisje. En PAS-nisje!
SE STORE BILDER AV BMW PAS HER
VIDEOKLIPP:
- INTERIØR