-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
BMW lager ny biltype - nok en gang
Den er spennende, BMWs såkalte konseptbil til Genève. Den viser klart at også en X6 kan utvikles i riktig retning.
Femmer Gran Turismo er navnet på en ganske nydelig bil fra München. Sannsynligvis kommer BMW til å kalle den en crossover, enda mer sannsynlig er at den kommer i produksjon.
Dette er en stor bil, nesten 5 meter lang. Dermed er den lenger enn både X5 og X6, her snakker vi nesten 7-Serie dimensjoner. Men til gjengjeld ser den meget mindre dominerende ut enn både X-modellene, og 7-Serien, for her har vi en luksuslimousine uten noen egentlig limo-hekk, nesten fastback.
Men det er allikevel ikke noen Panamera eller CLS fordi den har samtidig et fjernt anstrøk av stasjonsvogn.
Hva har vi? Kanskje en SUV som ikke dominerer for mye eller en stasjonsvogn som er særdeles representativ? Kanskje vi snakker enda en ny nisje, som BMW er med på å finne opp. Akkurat som de gjorde med X6? (Men kanskje med litt lystigere fremtidsutsikter?)
PAS
BMW har selvfølgelig satt et navn på denne biltypen også. Du kan like godt tro på det, for de mener alvor: Dette er en PAS!
PAS betyr da Progressive Activity Sedan. Jeg lurer på hvor store de er, de avdelingene hos bilfabrikkene som finner på slike navn, og navn på farger, og muntre forkortelser. De er sikkert større enn utviklingsavdelingene.
Men vi skal altså være glade for at PASen ikke rager lenger i været. Med 155 cm i høyden på den lengden, er det hele blitt ganske harmonisk.
Det er ikke mye vi får titte under panseret og resten av karosseriet her. Men det er åpenbart at det er en del 7-teknologi i denne pakka, dessuten snakker vi nok om den neste 5-plattformen.
Hi-tech
Bilen inneholder selvfølgelig alt av elektroniske assistenter som kan kjøpes for penger, i tillegg til noen som ennå ikke kan kjøpes for penger.
En ny aktiv parkeringsassistent for eksempel, og nye typer varmekameraer. I denne spesielle prototypen vil vi finne en treliters diesel med NOx-kat, der den 8-trinns automaten trekker alle fire hjulene etter X-drive oppskriften til BMW.
Det er klart at når bilen kommer på markedet om et år vil drivlinjetilbudet bli like omfattende som for de andre i gruppen. Regn også med BMWs hybrid-anlegg i 2011. Og regn med en produksjonstakt på rundt 30.000 biler/år.
Vi snakker med andre ord om en typisk nisje. En PAS-nisje!
SE STORE BILDER AV BMW PAS HER
VIDEOKLIPP:
- INTERIØR