-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Bilteknisk konsulent
Gjensidige forsikring ASA
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Avdelingsleder
Fremtind Forsikring AS:
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
-
Teknisk Support - Kursinstruktør
Robert Bosch AS
Kias tredje
No. 3 var det greie navnet på Kias konseptbil i Genève, men den kommer nok til å bli mye mer enn det. Dette er Kias utfordrer til Meriva og C3 Picasso.
Hvorfor den heter nummer tre, glemte jeg faktisk å spørre Gregory Guillaume om. Han er sjefdesigner for Kia i Europa, og det ble han lenge før Peter Schreyer ble global designsjef for Kia.
De to har vært sammen nesten siden Guillaume tok eksamen fra Art Center, den gang denne California-skolen fremdeles hadde en meget kostbar filial i Sveits.
Det betyr at begge to har vokst opp i et VW/Audi-miljø, hvilket man ikke skulle tro nå. No. 3 er en festlig super-mini-MPV av en type og en fasong VW Touran aldri har vært i nærheten av.
(Og kom ikke med argumentet om hva som virkelig selger, det behøver ikke være et forsvar for kjedelig design at det selger bra). Men som Guillaume alltid presiserer, denne gangen var det Schreyer som fulgte etter ham, og ikke omvendt.
No. 3 er den første bilen som er utviklet noe sted hos Kia etter at Schreyer kom, så selv om dette er Guillaumes bil, har den også Schreyers signatur i og med at det er han som har satt tommelen opp.
Og ingen er vel i tvil om at det er slik bilen vil bli, når den settes i produksjon i Europa neste år. Det eneste vi nok kommer til å miste er den skrå stolpen i taket, som gjør glasstaket helt asymmetrisk.
Nytt ansikt
Ellers er bilen nesten klar, det eneste som skurrer hos oss er fronten. Kia har vel rotet mer enn de fleste når det gjelder å skaffe seg et fjes – men hvis det er dette de skal gå for fremover, som et familietryne, tror jeg de er på ville veier.
Den dominerende konturen ser ut som et veldig slitent åtte-tall som har lagt seg for å hvile. Og den, pluss markerte frontlykter og et meget markert underbitt med alt for mange dekorasjoner, splitter opp hele fronten i noe som verken er tiltalende, sjarmerende eller dynamisk.
Men bortsett fra det, har den godkjent på alle områder. Høy, god plass, et dashbord som er så lite konseptbil at det kan gå uendret inn i produksjonsbilen.
Den er bygget på Soul-plattformen og vil i hvert fall få de 1,6 liters motorene som finnes, sikkert også med muligheter for automat. Og konsernets nye stopp-start innretning vil garantert bli en del av pakken.
Ny klasse?
Siden det hele er det så bra, blir det bare patetisk når Kia prøver å redefinere MPV-begrepet. Her kan du velge mellom enten Magnificent Panoramic Vehicle, Marvellous Palace Vehicle eller Million Possibilities Vehicle. Eller var det ment å være morsomt?
Her ser du når de nye bilmodellene kommer til Norge