-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
Lambo med mer og mindre
Vi visste det skulle komme en ny Lambo til Genève og fryktet selvfølgelig en ny über-Lambo, a la Reventon fra Frankfurt for halvannet år siden. Heldigvis slapp vi det.
Årets Lambo er bare funksjon, til og med navnet demonstrerer det. Murcielago SV heter den, der initialene står for Super Veloce. Og det er den. Det har vel aldri vært noen raskere eller sterkere Lamborghini noensinne.
LES OM SUPERBILEN REVENTON HER
Den har vært på en skikkelig diett og mistet 102 kg. Det høres kanskje ikke så imponerende ut, men oppskriften sier litt om hvor komplisert det er å spare vekt i moderne biler som skal møte et og annet myndighetskrav – dersom man ikke gjør som Ferrari, og bygger en ulovlig, maxibil, bare for privat lek.
Hos Lamborghini la de i hvert fall høyfast stål i chassiset og sparte 20 kg. Karbonfiber-karosseri gjorde av med ytterligere 13 kg. Strippa kupé ga den største gevinsten: der forsvant 34 kg. Så skar man vekk 9 fra motor og girkasse og de siste 26 kg sparte man ved å bygge en helt ny eksos. Å dømme etter soundtracket, var ikke det noe tap akkurat.
Marktrykk
Utenpå legger man merke til den faste spoileren bak (du kan faktisk velge mellom to forskjellige utgaver). De er såpass effektive med hensyn til marktrykkaddering, at de faktisk er med på å senke toppfarten betraktelig – men allikevel skulle man tro at 342 km/t holder for de fleste.
Det er ikke så ofte man møter, og skal bryne seg på, en Bugatti med toppfart-nøkkelen aktiv.
Men denne spoileren er også med på å spare vekt, for man har kunnet hive unna de elektriske motorene som styrer pop-up spoileren på den vanlige Murcielagoen.
Her kan vi snakke om en uvanlig Murcielago, denne skal bare bygges i 350 eksemplarer, og fabrikken påstår at nesten alle er bortbestilt alt. På utstillingen fikk Arnold Schwarzenegger åpenbart beskjed om å rappe seg med bestillingen - han brukte ikke mye tid på de andre VW-gruppe produktene, som den nye Yeti – for å si det slik.
Litt ekstra
Den 6,5 liters V12-motoren har også gjennomgått en kur. Vi har allerede nevnt ny eksos, men nye ventiltider og nytt innsugningssystem har jekket opp ytelsen med nesten 30 hk – mindre enn 5 prosent. Men alle monner drar.
I dette tilfelle, ikke gjennom bakhjulene alene, som man hadde ventet, men gjennom det vanlige firehjulsdrift-systemet.
Og ved hjelp av Lambos eget klikk-klakk system. Men – og dette blir nok en populær option: fra katalogen kan man også velge en vanlig, gammeldags, herlig sekstrinns manuell som betjenes via en vidunderlig kort spak som beveger seg i et krom-spor i midtkonsollen. Slik som heltene våre gjorde det for femti år siden.
300.000 euro skal denne koste i grunnversjonen. Det betyr blant annet at du kan velge mellom hvitt, grått, gul, oransje eller svart – alt sammen klassisk. Men som ikke-helt-klassisk kan du nå også få den i matt finish. Enten hvit eller svart.
Det kuleste hadde vel vært en av hver?