-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Nissans nye Q–mobil
Hva er det som får Nissan til å lansere en rekke umulige modellnavn? Den nye mini-SUVen er heldigvis ikke like vanskelig å forstå som navnet: Qazana.
Nå skal jeg villig innrømme at den andre Q-bilen, Qashqai, har såpass suksess at det ikke tyder på at navnet er noe handikap. Så det går kanskje like bra med Qazana.
Vi kommer til å få den på markedet allerede neste år, den skal bygges i England, og er – akkurat som storebror – tegnet i Nissans London-studio.
Nok en ny nisje?
Nissan selv håper de med denne har klart å finne opp enda en nisje – Qashqai var jo faktisk en ganske ny biltype – så her er Nissan ute etter å redefinere den lille femdørsbilen.
Og ikke bare det – designsjef Alfonso Albaisa – sier at det er jo helt opplagt, det må vi alle se, at denne er inspirert av beach buggies og motorsykler. Men, ny nisje? Det lukter vel litt Mini Crossman her?
Beach buggien ser jeg, motorsykkelen har jeg litt større problemer med, men mest av alt ser jeg et meget muntert fjes med en meget original behandling av lykteavdelingen som jeg håper han greier å overføre til produksjonsutgaven også.
Men ellers er jo bilen stapp full av de yppigste kurver, kan vi si endelig farvel til barberblad-skarpe linjer, eller er det i ferd med å utvikle seg to retninger?
MC-inspirasjon
Innvendig kan jeg kanskje se litt motorsykkel. Dersom du tar midtkonsollen, og bare betrakter den, har du på en måte profilen av en R-sykkel, med racing-sete og bensintank, men på toppen av den tanken står det ut en girvelger som gjør at jeg ikke er sikker på at hadde jeg hadde lagt meg skikkelig nedpå der.
Men på instrumentene kan du i hvert fall lese at her kan du velge et all-wheel drive mode, og hele bilen, med sin tilsynelatende høye markfrigang, gir inntrykk av at den er bygget for å sprute søle. Ikke minst antyder den nederste delen av fronten at her har du verdens tøffeste skliplate under bilen.
Målene på litt over 4 meter lengde på en 253 cm lang akselavstand (midt mellom Cube og Qashqai) og bredde på 178 cm, forteller at dette blir en enda mer formidabel gatekriger enn storebror.
Det er ikke sagt noe om drivlinjen, og det er heller ikke sagt noe om de kommer til å beholde den B-stolpeløse dørløsningen, men det er vel dessverre store sjanser for at akkurat dette kapitlet blir ganske konvensjonelt.
Cube
På Nissan-standen fikk vi også anledning til å møte cute Cube, for første gang i Europa. Dette er en bil som selv de som er komplett uinteressert i biler, vil stoppe opp ved. Mange vil hate den, men mer enn mange nok vil elske den, er jeg sikker på.
Se den bakfra, med den komplett asymmetriske bakrutebehandlingen. Det går ikke an å bli sur av sånt.
Ikke bare har den et utseende som virkelig vinner seg, men innvendig har du følelsen av at du bare kan reise deg opp og rusle rundt på en rommelig, lys og åpen glassveranda.
Til Europa
Den skal selges i Europa fra neste år med enten en bensin- eller en dieselmotor. Begge på noe over 100 hester.
Den globale markedsføringen av modellen, bygger på en logisk forlengelse av Slow Food-bevegelsen.
Slow is a Revolution, er slagordet for denne bilen. Ikke fordi den er treig, men fordi den skal få ned pulsen på deg og alle rundt deg. Så derfor møtte vi et galleri hvor alt var slow, tiden (islandske Thorunn Arnadottirs fantastiske perlekjedeklokke), musikk, foto, kunst, design, film og fashion.
Og for de av journalistene som måtte være interessert. En iøynefallende opplysning på pressemappa forteller at den er til 100 prosent gjenbrukbar, men ta ut CDen for den kan bare gjenbrukes til 90 prosent.