-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Ampert fra Opel
Hvorfor kalle en bil Ampera når den kunne vært kalt Ohmega? De vet vel hva de gjør, får vi håpe.
At det var Phil Zak som ga med en grundig gjennomgang av Opels kommende plugg-inn, var spesielt kult. Fordi det beviser at dette er en produksjonsmodell.
Zak kom fra ganske mange store oppgaver i USA da han ble overført til Opel for halvannet år siden. Der overtok han jobben som sjef for eksteriør-design for produksjonsbiler etter Mark Adams som ble Opels designsjef.
Hadde det vært Anthony Lo som hadde tatt meg med på sightseeingen, hadde situasjonen vært en annen – da hadde dette fremdeles vært en konseptbil. Det er nyttig å kunne lese politikken ut fra hvem som presenterer hva.
Så vi kan slå fast at Opels utgave av Chevrolet Volt, vil komme på markedet sommeren 2011. Uttapå blir den slik som bildene fra Genève viser, de endringene som kan gjøres nå vil være minimale.
Volt-basert
Og de av dere som har sett på den påståtte produksjonsutgaven av Chevrolet Volt fra Paris i fjor (SE DEN HER), vil se at det er bare hekken og – og det heter først og fremst – fronten man har retusjert. Profilen er identisk med USA-utgaven, og med de andre Volt-utgavene som skal dukke opp andre steder med andre navn.
Fremdeles er jeg ikke fortrolig med fronten, med de dype lyktene som tegner seg nesten fra sidespeilene og ned til luftinntakene på høyde med spoileren. For meg blir dette alt for mye grafikk. Hvilket er lovende for bilen. Liker jeg slike ting med en gang, er de døde. Men er det ting jeg trenger å venne meg til, er det håp om at de overlever.
Effektivt
Oppskriften burde være velkjent nå. Dette er i prinsippet en elektrisk bil, men den har en såkalt range extender – dette er et ord vi må begynne å venne oss til, og kanskje finne en god norsk oversettelse på – som betyr en ekstra forbrenningsmotor hvis eneste formål er å lade opp batteriene dersom det er nødvendig, før man ankommer en passende stikk-kontakt.
Det later til at den er målt til 40 g/km i den nye kombinerte kjøresyklusen som skal gjelde for plugg-inn biler. Det blir i så fall en ny målestokk for rommelige familiebiler med mer enn brukbar aksjonsradius.
Bilen er bygget på den kommende Astra-arkitekturen, og selv om både Glawice i Polen og Bochum i Tyskland er i stand til å bygge Astraer, og alle slags avarter, skal man ikke se bort fra at denne vil bli bygget i USA, med den europeiske nesen og hekken (en egen for Vauxhall forresten).
Men jeg liker fremdeles ikke navnet. Det er da ikke noe ampert med hun her?