-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Bilteknisk konsulent
Gjensidige forsikring ASA
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Avdelingsleder
Fremtind Forsikring AS:
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
-
Teknisk Support - Kursinstruktør
Robert Bosch AS
Nano for Europa
Det var i Genève i fjor resten av verden fikk det første glimt av verdens billigste bil. Nå kommer den i en Europa-utgave. Litt mindre billig.
Tatas oppsiktsvekkende Nano debuterte i India i januar i fjor. Det tok bare to måneder så møtte en spent resten-av-verden den på bilutstillingen i Genève. Da var den fremdeles verdens billigste – man snakket om ca. 2.500 dollars, den gangen dollaren var verd ca. 5 kroner.
Det var vel ingen overraskelse at Tata dukket opp i Genève igjen nå i år – selv om de har hatt enorme problemer med å få bilen i produksjon hjemme. Grunneiere har laget så store problemer for fabrikken at Tata har flyttet produksjonen til et helt annen del av landet enn det man opprinnelig hadde planlagt.
Og fabrikken har gått ut med annonser i dagsaviser etter smålån fra private personer (et helt legalt og vanlig finansieringsmiddel i India).
Tilrettelagt
Men nå er det hele visstnok på plass. I hvert fall fortalte Ratan Tata i Genève at bilen skal lanseres på hjemmemarkedet den 23. mars i år, og at han ikke så bort fra at bilen ville komme i salg i Europa en gang neste år.
Til hvilken pris da?
Litt dyrere sa han. Og da vi lurte på hvorfor, og hvor mye, ba han oss se oss om. Da først så jeg, i hvert fall, at det ikke bare sto Nano, men Nano Europe på modellplatene. Og ved nærmere ettersyn viste det seg at dette var en nesten helt ny bil.
Akselavstand på 228 cm, der originalen var på 223 – noe som hjalp forbausende godt på benplassen bak. Lengden hadde vokst til 329 cm – opp 19. Høyden var den samme på 160, men den var blitt bredere også – 158 mot originalens 150. Sideforsterkninger og bedre skulderbredde heter det.
Mer europeisk
Under panseret (eller hva man kaller den lille luken der bak) kunne man nå telle tre tennplugger, mot bare to i fjor, og vi ble fortalt at remdriften nå hadde fem faste trinn – den tosylindrede har fire.
Dessuten er lyktene, spesielt de der bak, blitt litt mer snacksy. Viktigere er kanskje ABS, ESP og Air Bags i alle ender og kanter. Faktisk så ingeniørene for seg mulighetene for en femstjerners smell. Det kunne de riktignok ikke love, men de kunne garantere mindre enn 100 g/km. Det er jo også et viktig argument.
Fremdeles ser bilen litt underlig ut. Men selv om dette bare er annen gang jeg har møtt den, begynner jeg faktisk å venne meg til de små hjulene (155/65 R 12). Egentlig skal de ikke være større.
Eller, med andre ord: man venner seg til alt.