-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PSA overtar Opel
Ting kan tyde på at bilindustriens største ikkenyhet – at Opel overtas av PSA (PeugeotCitroën) – fikk en litt haltende start.
Ingen har vært i tvil om hvem som satt i førersetet under denne dealen. Carlos Tavares, en skikkelig industritrollmann som har snudd PSA på få år.
Så inviteres det til pressekonferanse i Paris i dag tidlig – dagen før absolutt alle hadde ville ha vært i Genève.
Vi kan trygt regne med at pressekonferansen var planlagt som en festforestilling, med innkalling flere dager i forveien, for Kong Tavares. Franskmennene er gode på sånt.
Hva skjer?
Jo, det dukker opp en tørrknusk Corporate-type pressemelding fra den tyske delen av General Motors som forteller at GM og PSA-Gruppen har i dag meddelt… osv. – lenge før Tavares hadde fått åpnet munnen.
Så følger et par Tweets fra Tavares, først en der han sier han er stolt over at de er stolte over å joine Opel / Vauxhal og skal få hjelpe til med fortsatt å bygge det opp til et formidabelt selskap, samtidig som PSA kan sette litt fart på omveltningen….
Og så en nye en der han tar med seg en viktig detalj som GM-pressemeldingen slett ikke fikk med seg at «PSA og BNP Paribas (en bank av et visst format) annonserer et strategisk partnerskap i forbindelse med oppkjøpet av Opel/Vauxhalls finansielle virksomheter.»
Og det var ledsaget av et board der alle merkevarene var klistret opp med Opel og Vauxhall på øverste linje og Peugeot, Citroën, DS og – NB – Free2Move – selskapets bildelingstjeneste – på den nederste linjen.
Og så, etter at alt dette hadde surret og gått gjennom cyberspace, kunne han endelig ønske velkommen til en pressekonferanse der alle satt veldig spente og lurte på hva som ville komme nå – ikke – og fortelle at «Det er mitt store privilegium å fortelle at Groupe PSA og GM er kommet til enighet…»
Og han kunne trykke GM-toppen, Mary Barra i hånden og han fikk Opel-sjefen, Karl-Thomas Neumann opp på scenen (bildet).
Han avsluttet med skikkelig fransk patos «La Oss Sammen Arbeide For Å Forme En Virkelig Europeisk Champion», og vi har plutselig fått det nest største bilkonsernet i Europa på beina.
Et konsern, og det er ganske viktig, som ligger milevidt foran det største i produktivitet, som har en produktutvikling som later til å være på høyde med de beste, som har en kinesisk med-eier hvilket burde kunne bety godt fortfeste der, men som nok er litt handicappet av også å ha med seg Staten som medeier.
Men, og dette er også viktig, den største bilprodusenten i Europa er nok enda mer hemmet av å ha med seg sin regjering enda sterkere inne på eiersiden.
Foreløpig er det altfor tidlig å si noe om detaljene i dette, men jeg tror norske kunder på venteliste kan være ganske sikre på å få sine Opel Ampera-e-merkede Chevrolet Bolt i mange år fremover.
Og kanskje vi burde begynne å skrive Opèl fremover?