Uselgelig i Europa, velkommen i Kina

Det er en stund siden salget av Toyota Camry ble stoppet i Europa. For lav salgstakt var begrunnelsen. Kanskje det hjelper med kinesisk produksjon?

Publisert Sist oppdatert

I samarbeid med produksjons- og salgsselskapet Guangzhou Automobile Group starter Toyota produksjon og salg av sin store sedan i Kina. En produksjonstakt på 100.000 pr år er hva det legges opp til i første omgang, men kapasiteten kan på sikt utvides.

2600 arbeidere får jobb ved anlegget som med et areal på 1.900 mål har krevd investeringer på 1,3 milliarder kroner. Produksjonen startet i mai og ble markert med en høytidelighet med nærmere 1400 gjester.

Lang erfaring
Toyota har 40 års erfaring i Kina og satser på å bygge opp en kvalitetsprofil like sterk som den de er kjent for i andre markeder. Bilen skal ikke bære Toyota-logo men markedsføres under navnet GTMC. Motorene er bygget ved fabrikken Guangqi Toyota Engine Co, også den situert i Kina.

Bilene får en prislapp på mellom 198.000 og 270.000 norske kroner, og i verdens mest folkerike nasjon skal det være nok kjøpestyrke til å forsvare en såpass heftig produksjonstakt som 200.000 på sikt. For noen eksportplaner finnes ikke.

Powered by Labrador CMS