Ascari A410Løpsbil pÃ¥ banenLøpsbil på banen
Ascari A410
Løpsbil pÃ¥ banen
Løpsbil på banen
Ascari ÉcosseÉcosse fra sidenÉcosse fra siden
Ascari Écosse
Écosse fra siden
Écosse fra siden
Ascari ÉcosseÉcosse forfraÉcosse forfra
Ascari Écosse
Écosse forfra
Écosse forfra
Ascari KZ1KZ1 bakfraKZ1 bakfra
Ascari KZ1
KZ1 bakfra
KZ1 bakfra
Ascari KZ1KZ1 forfraKZ1 forfra
Ascari KZ1
KZ1 forfra
KZ1 forfra
Ascari KZ1KZ1 interiørKZ1 interiør
Ascari KZ1
KZ1 interiør
KZ1 interiør
Ascari A410Løpsbil bakfraLøpsbil bakfra
Ascari A410
Løpsbil bakfra
Løpsbil bakfra
Ascari A410Løpsbil forfraLøpsbil forfra
Ascari A410
Løpsbil forfra
Løpsbil forfra

ASCARI

Ordet Ascari er mer enn et begrep i bilsporthistorien; det er legendarisk – ja, nærmest mytisk. Italieneren Antonio Ascari var i 1920-årene Alfa Romeos raskeste og dristigste kjører. Hans sønn Alberto var med sin Maserati, Ferrari og Lancia selveste Juan Manuel Fangios argeste rival fra 1949 til 1955 og tok to Formel 1-VM underveis.

Publisert

Så da er det kanskje ikke så rart at en sportsbilprodusent ville oppkalle produktene sine etter denne myten og benytte en stilisert framstilling av et vaiende italiensk flagg som emblem, selv 39 år etter Albertos død, og selv om fabrikken er aldri så britisk.

Racing og gatebil
Ascari Cars ble grunnlagt av nederlenderen Klaas Zwart i 1994 for å bygge eksotiske sportsbiler for både gatebruk og racing. Zwaart hadde gjennom 15 år tjent en formue ved å utvikle spesialverktøy for oljebransjen i Aberdeen, Skottland. Nå fikk han Lee Noble til å bygge den første Ascari FGT-prototypen med en midtmontert 600-hesters Chevrolet Corvette-motor, som Zwaart kjørte i den britiske GT-serien i 1994 og 1995. Bilen ble nummer tre i sin klasse ved 24 timers-løpet ved Le Mans.

Mens det ble jobbet i fire år med å få fram en produksjonsmodell foretok Zwaart noen små, strategiske sidesprang: I 1998 kjørte han Lola-Judd i race, fikk stor sans for motortypen, inngikk en avtale med leverandøren om konkurransemotorer og med BMW på seriemotorer, slik at gatebil-produksjonen kunne komme i gang.

Modellen het Écosse (fransk for Skottland) og var basert på det originale FGT-chassiset, men nå altså med en BMW V8-maskin på enten 300, 350 eller 400 hk. Med en vekt på bare 1250 kg brukte den kraftigste versjonen bare 4,2 sekunder fra stillestående til 100 km/t og toppet på 320 km/t. Presentasjonen fant sted på Birmingham-utstillingen i 1998, der det ble oppgitt en produksjonstakt på 25-30 biler i året, men bare 10 ble montert samme år.

I 1999 ble racing-avdelingen Team Ascari reorganisert og i januar 2000 ble deres McNeill Engineering-konstruerte racersportsbil A410 med 4-liters Judd V10-motor avduket. Barnesykdommene hindret den i å komme lenger enn til prekvalifiseringene til årets Le Mans, men i juli samme år debuterte den for alvor i Nürburgring 1000 km.

Legendene lever videre
Foran årets Le Mans har Ascari kommet lenger: Ved de første prekvalifiseringene for 2001 greide merket å oppnå 10. beste tid første dag til tross for at de store bilfabrikkene satser sterkere enn noensinne. Spenningen foran racet er stor, og det er paradoksalt å tenke på at gamle Antonio aldri deltok på Le Mans, mens den yngre Alberto ikke fullførte de to årene han deltok (1952 og 1953), selv om han oppnådde raskeste rundetid ved begge anledninger...

Ennå er det litt tidlig å si om Ascari-merket har noen fremtid. Selv har de imidlertid planene klare. På den siste Birmingham-utstillingen viste de konseptbilen KZ-1 (KZ=Klaas Zwart) som er bygget helt i karbonfiber og der BMW-åtteren presterer 520hk/ 550Nm, 0-100 km/t på 3,8 sekunder og en toppfart på 345 km/t. Av en planlagt produksjon på 50 biler skal halvparten bygges i 2005, og resten i 2006.

Norsk Sportsvogn Klubb

FOTOALBUM: (Klikk for store bilder)

Powered by Labrador CMS