-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Innenfor døren dukker det opp biler jeg ikke ante noen ting om
For å ta dem kronologisk. Dette var en av de tidligste Formel Junior-bilene til Wolfgang Graf Berghe von Trips. En De Tomaso fra 1960.
Bilen hadde en Ford motor på 1100 ccm trimmet til 85 hk, den veide 430 kg og gjorde 217. Vi er i 1960.
Og karosseriet var bygget hos Fantuzzi, som også gjorde mange av Ferraris biler.
Den andre Von Trips bilen er hans førte egenbygge. TCA Prototype heter den
TCA betyr Trips-Colotti-Auto Union. Colotti var girkassespesialist i Modena, der denne bilen ble bygget.
At bilen også het noe med Autounion kommer av motoren. Totakts DKW. 981 ccm, 80 hk, 364 kg, 200 km/t
Den kjørte første gang foran Monacos Grand Prix i mai, 1960, uten resultater å skrive hjem om.
I april 1961 kjørte Erich Brude bilen i et løp på Nürburgring. Han hadde et skikkelig uhell, og døde i denne bilen.
To forgassere - jeg trodde vi snakket om tresylindrede motorer
Tre Formel Juniorbiler på rad feirer en av Tysklands beste racerbilister
Den andre TCA-bilen ble en slags suksess. Den ble bygget i flere eksemplarer og eksportert blant annet til USA.
Her har en annen berømt racerfører, Gehard Mitter, overtatt trimmingen av DKW-motoren.
Liten og lett (364 kg), 220 kmt 90 hk fra 981 ccm og her er det virkelig 3 sylindre
Også her var det Fantuzzi som hjalp til med karosseriet.
Et skikkelig garasjefunn
Denne Porsche er en 911 fra 1965.
Den hadde hatt fire eiere før den ble satt vekk i en garasje for 40 år siden
Jeg er ikke helt overbevist om at den gamle avisen egentlig lå akkurat der da de fant den.
Porsche skal restaureres, trues det med
For å fylle på med Porscher, få husker 912-versjonen. Plastratt, tre instrumenter og ikke fem, og fire sylindre var forskjellen i forhold til 911.
Dette er en Herbie, 1963 modell Boble, bygget opp av originale deler fra Disneys studio.
Denne Kübelwagen er en av de siste som ble bygget, april 1945. Karosseriene kom fra Berlin, bilene ble bygget i Wolfsburg og ca. 50.000 ble lagd under krigen.
Denne Spatz fra 1956 er en av de morsommere mikrobilene fra 50-tallet
Konstruktøren het Egon Brütsch, racerfører, og hans opprinnelige utgave hadde bare ett hjul bak.
Plastkarosseri, støpt i to former som bare ble limt sammen langs midtlinjen.
10 hester fra 191 ccm. 410 kg og 75 kmt.
Tempo E 600 var en av de mange mikrolastebiler i Tyskland før krigen
Tempos biler var stort sett trehjulinger, med ett hjul foran
Akkurat denne bilen ble brukt i Steven Spielbegs: Schindlers Liste.
Liten motor, 594 ccm, 19 hk, 1150 kg og 72 km/t. 1937 er året.
En lekker liten etterkrigskonstruksjon, som aldri kom lenger enn prototype.
Otto Dams var konstruktør av Tempoen vi nettopp så. Som pensjonist konstruerte han denne 600 kg tunge bilen i 1951
Dams brukte en totakts halv-liters Heinkelmotor. 20 hk
Museet har sin egen nydelige VW T1
Denne stammer fra 1958, da hadde Transporter-produksjonen flyttet til Hannover.
Underlig Boble. Fire dører i en Papler-utgave bygget for politiet. 1951, da hadde bilen 24,5 hk og veide 745 kg.
Inne på restaurerings-verkstedet sto denne forhjulsdrevne, DKW-motoriserte Formel-bilen. Aner ikke hva det var.
Dette derimot, som også sto på verkstedet, var en Porsche-versjon fra karosserifabrikken Wendler.
Wendler bygget bl.a. 550 og 718 for Porsche. Denne regnes som en prototyp på 718 GTR Coupé
Porsches kundemagasin Christophorus presenteres også. Her med en tegning av den legendariske PR-sjefen og redaktør, Richard von Frankenberg (t.h.)
En av Tysklands beste bilillustratører, Erns von Demar, har også fått god plass på veggene
Han skisset reklame
Han forsøkte seg som karosseri-designer
... også ganske amerikansk-inspirert til tider
To forslag til en ny DKW-front
Og til tider kunne han tegne som en japanske tusj-kunstner
Noen vil kanskje gråte over en 356 som er slaktet for å bli kjøresimulator
Din kanskje eneste mulighet til å kjøre en veteran-Porsche
En fascinerende avdeling er en levende vindtunnelll med 1:5 modeller som ble brukt der.
Dette er en modell av strømlinjeekspert Paul Jarays eget forslag fra 30-årene.
Tartra sendte en modell av sin Type 83 til Stuttgart for å få den testet i vindtunnelen der
Etter å ha bygget småbiler lenge ønsket Hanomag å bygge større biler i 1934. Her kan de sjekke strømlinjene.
Adler foreslo denne 1,8 liters prototypen i 1938
Wunibald Kamm, som hadde grunnlagt vindtunnelen ved Univesitetet i Stuttgart, foreslo denne strømlinjekroppen for Adler i 1936.
En strømlinjet BMW. K4 het den, bygget på en 335 for en privat kunde. Høyere toppfart (183 kmt) og lavere forbruk.
Et gammelt minne fra Wolfsburg
Fra den faste samlingen, en av de nydeligste Porscher ever.
En Porsche Spyder bygget av karosserifabrikken Rometsch i 1953. 550 kg, 68 hk fra 1100 ccm, 200 kmt.
Rekorden ble satt på den motorveien du i dag kjører mellom München og Ingolstadt.
Gamle Porsche-minner. De bygde for eksempel flymotorer.
Både seilflyvinsjer og minikraftverk kom fra Porsches sprudlende konstruksjonskontor etter krigen
Futuristisk strømlinjebil fra 1946 bygget av Curt DelFosse, DVD heter den. (DelFosse Versuch Düsseldorf). 600 kubikk Zündapp motor.
Østerrikeren Otto Mathé bygget mange spennende racerbiler.
Denne Hekkmotor Mathé Universal er bare litt av museets omfattende Mathé samling
Noe av det beste med Prototyp Museet i hamburg - du kommer helt inn på bilene
Hamburgs nest største severdighet
Neste gang du er i Hamburg bør du stikke innom her også. Her byr de alltid på noe – om ikke ferskt, så iallfall nytt. Jeg mener gammelt.
La oss ta det en gang til.
I 2008 åpnet to motorsportfanatikere, Thomas König og Oliver Schmidt sitt eget bilmuseum. Nær en rekke av Hamburgs andre gode museer dro de i gang tre etasjer med noe de kaller Prototyp Museum.
Hovedvekten er på bilsport i Tyskland etter krigen. Det betyr ikke at man ikke kan blande inn en Volkswagen eller en annen «alminnelig» bil, men stort sett er det ting du ikke ante fantes. Og veldig ofte utstillingsgjenstander som gjør at du lærer litt mer – hvis det er det du er ute etter.
Museet består av en forholdsvis fast samling i øverste etasje, men den er ikke fastere enn at det stadig dukker opp nye ting der også.
Innsyn
Og ved siden av sto den nydeligste Porsche du aldri har sett. En supersjelden Wendler Porsche som nok har vært forløperen for en 718 Coupé. Denne var eid av Herbert von Karajan, en av verdens beste dirigenter i sin tid. Det er klart man må være musikalsk for å ha sans for slikt.
I den etasjen er det også rekordbiler, sports-Borgwarder det bare finnes noen få av, underlige formelbiler, spesialkarosserier på tyske sportsvogner, og store vitriner med praktfulle premiesamlinger (førstepremie i Norges Rally Viking en gang blant annet) og mengder med bilder fra Tysklands beste illustratører.
Strømlinjer
Det er også et langt galleri med virkelige 1:5 modeller som ble brukt i vindtunnelen i Stuttgart – det var vel egentlig der man oppfant strømlinjer til vitenskapisk anvendelse.
Men så har vi etasjen på bakkenivå. Der skjer det alltid noe. Da jeg var der sist, i sommer, hadde de en utrolig samling av merkelige Formel-biler både fra Øst-sonen og fra Vest. Noen kjente vi, Veritas for eksempel, eller Melkus, men at det var så mange som hadde lekt Formel 1, eller så mange med basis i BMW 328, ante jeg ikke.
Von Trips
Han lå godt an til å bli verdensmester i 1961, men på Monza, i sesongens nest siste løp, ble det bråstopp. Noen merkelige historier her: En tredjeplass hadde holdt, men en kollisjon med Jim Clarks Lotus kastet ham ut av bilen, død, og sendte bilen opp på tribunen – 15 tilskuere også døde.
Men, det flyet han skulle ha tatt, for å fly direkte til USA, krasjet over Skottland – alle døde. Og selv hadde han hatt to neste fatale ulykker på Monza tidligere, både i 1956 og 1958. Ikke rart Enzo Ferrari likte ham – her var det farger og drama.
Lever videre
Da Michael Schumacher vant Belgias Grand Prix i 1992 var det den første virkelige Grand Prix seieren til en tysker siden von Trips hadde vunnet i England i 1961.
I år overtok Protoyp-Museet 5000 gjenstander fra Villa Trips der familien fortsatt bodde. Blant annet noen av de racerbilene han kjørte på sin egen bane – inne på denne eiendommen.
Men, som du vil se av bildene, var det andre ting i den midlertidige avdelingen også. En Porsche som ikke har sett dagens lys på 40 år, noen merkelige Folkevogner, en og annen transporter og mye annet som trigger nysgjerrigheten.
Jeg prøver alltid å stikke innom når jeg er på de kanter – jeg kan ikke huske EN presentasjon som ikke har vært spennende.